ČZ 125 OHC model 852 - 1956

- Vyšlo v čísle 26
První stopětadvacítkou ze slavné poválečné série silničních závodních motocyklů, konstruovaných Jaroslavem Walterem ve strakonické továrně ČZ, byl model 852. Prodeje motocyklů malých kubatur zaznamenaly v poválečných letech silný vzestup, a to se odrazilo i v zájmu o kubaturu 125 ccm ve sportu. V roce 1950 proto začal vývoj tohoto motocyklu, v únoru 1952 vyjel první vzorek a byl již v prvním roce byl úspěšný.

1953 se účastnil i zahraničních závodů, při kterých bylo několik odstoupení způsobeno přetrženým primárním řetězem. Ten byl proto nahrazen čelními ozubenými koly s mezikolem, motor byl dále vyvíjen a pro tovární jezdce montována pětistupňová převodovka. Pohon rozvodu královským hřídelem s kuželovými koly, dva vačkové hřídele poháněné prostřednictvím řady čelních ozubených kol, v hlavě dva ventily ovládané přes hrníčková zdvihátka, vlásenkové pružiny, ventilová sedla a vodítka z bronzu. Pohon magnetky Magneti Marelli dvěma vloženými mezikoly. Olejová nádrž ve spodní části motorové skříně.
Mnoho změn prodělal také rám i odpružení a tovární stroje dostaly nejprve malou, pak i velkou kapotáž. Vyobrazený kus je ze série 32 motocyklů, vyrobených v letech 1956 a 1957 především pro jezdce Svazarmu. Na továrních motocyklech si ladili formu a později získávali cenné trofeje i v mezinárodních závodech tehdy mladí závodníci Václav Parus, Stanislav Malina, František Bartoš, Jaroslav Žipek a další.