Kawasaki Z 1300 - 1979

- Vyšlo v čísle 27
Přínos konstrukce motocyklového motoru jako řadového šestiválce a jeho použití pro cestovní motocykl je diskutabilní. Hlediska dosažení nižší hladiny vibrací nebo vyššího výkonu proti čtyřválci stejného objemu jsou lichá, protože pro tento účel objektivně pozitivní rozdíly v parametrech nevyváží navýšení výrobních a servisních nákladů šestiválce.

Z hlediska objektivity je také negativním parametrem prostor, který široký motor zabírá, jenže to je právě hlavní důvod, proč byl vždy o šestiválce zájem. Příznivci motocyklů jsou ochotni si připlatit za impozantnost stroje, za pohled na řadu šesti chromovaných výfukových kolen. Platí to jak pro kupce stroje nového, tak pro sběratele motocyklů historických, mezi které již Kawasaki Z 1300 patří.
Přesto, že kapalinou chlazený motor motocyklu Kawasaki Z 1300 vzhledově nevyniká proti žebrovaným šestiválcům Honda nebo Benelli, udržel se šestiválec Kawasaki ve výrobě od roku 1978 deset let, během kterých došlo i k různým inovacím. Jednou z nejpodstatnějších byl v roce 1984 přechod od karburátorů ke vstřikování paliva, což pozitivně ovlivnilo výkon a snížilo dřívější příliš vysokou spotřebu paliva. Významných změn se dočkal i podvozek, motocykl byl vyráběn ve verzích Z1300, KZ1300, ZG1300 a ZN1300. V USA, kde se motocykl nejlépe prodával, byl v nabídce také model Voyager s velkou výbavou včetně objemných kufrů.