BMW R 1200 GS

Motocykl roku

15.06.2005 - Vyšlo v čísle 3
BMW R 1200 GS je úžasný univerzál. Je to motorka, která se nezastaví před ničím.

Kdysi jsem zastával názor, že motorka na silnici má vypadat jako motorka na silnici, a pokud si chcete zablbnout v terénu, tak k tomu ta motorka vypadá zase úplně jinak a je především lehká. Do této filozofie ale jaksi vůbec nezapadá kategorie velkých cestovních endur, ve které je BMW R 1200 GS na špici. Až teprve po ochutnání toho, co tahle motorka nabízí je člověku jasné, že se zrovna v Česku stala motocyklem roku 2005 zcela právem.
Že se s ní dá ve dvou a s bagáží spěchat po dobré silnici dvoustovkou, to si dnes už každý přečte na údaji o obsahu motoru. V jaké pohodě se s ní ale dá spěchat po našich mizerných silnicích, to je s cestovními a sportovně cestovními motocykly nesrovnatelné. Výtečné šasi velkého endura si tak dobře poradí se strouhami, výmoly, podélnými koryty i s dírami v zatáčce, že si opravdu zaslouží absolutní hodnocení. A pokud někdo na svých cestách opustí upravené komunikace, tak právě BMW R 1200 GS je určitě ta správná motorka, se kterou je možné se mírným terénem pohybovat v pohodě a bez nebezpečí rychlostí, která ukrajuje kilometry svižným tempem.
I když nejsem na takový motocykl zvyklý, měl jsem tu drzost s ním zajet do lomu a na štěrku, na hlíně, na šotolině a mezi kameny vyzkoušet, jak si s tím podvozek poradí. Po necelé půlhodince ježdění mě tam napadlo přirovnání BMW R 1200 GS k tanku. Ta motorka je velká, na takové řádění poměrně těžká, ale přejede snad přes všechno. Když v osmdesáti trefíte hranou předního kola šutr jako pěst, tak o tom ani nevíte – jen to lehce brnkne do řízení. Z podélné koleje po náklaďáku se vyprostíte bez ubrání plynu, až dodatečně naskočí husí kůže při pomyšlení, že gumy jsou sice nové, ale jejich vzorek je více určen k přenesení výkonu stovky koní na vozovku, než do terénu.
Neuvěřitelně vyladěné jsou i povětrnostní poměry na motocyklu. Průhledný štítek vás zvládne udržet mimo okolní vichřici, i když sedíte vzpřímeně a trojciferná číslice na displeji začíná dvojkou. Takže vysoké cestovní průměry tahle motorka opravdu dokáže a je vám na ní dobře. A pokud to chcete trochu rozpohybovat ve vyšších obrátkách, tak pocit při řazení šestky ve stoosmdesáti také není vůbec k zahození. Při sportovní jízdě lze zaznamenat jen trochu nepohodlí v oblasti kolen, hrany plastů pod nádrží nejsou na opření nohou příliš přátelské. I od tohoto problému ale trochu pomůže variabilita sedadla ve dvou polohách.
Brzdy mají úžasnou účinnost, díky rozvodu kapaliny trubkami a pancéřovanými hadicemi mají velmi přesný a citlivý nástup, jsou vybaveny integrovaným protiblokovacím systémem a elektropneumatickým posilovačem. Lidskou řečí to znamená, že páčkou na řídítkách brzdíte nejen přední, ale i zadní kolo. To je při cestování vynikající. Zvyknete si za chvíli, pravá noha se fláká. Protiblokovací systém ABS pak zařídí, že při jízdě v terénu, kde jste zvyklí se pohybovat na hranici smyku kol a někdy s výhodou i za ní, vás elektronika do těchto radovánek nepustí a vy s děsem v očích jedete, kam jste vůbec nechtěli. Stačí ale na řídítkách stisknout tlačítko a motorka začne poslouchat – ABS se vypne a brzdy jsou schopné kola zablokovat. Tehdy je teprve důvod k použití pedálu zadní brzdy – abyste nepřebrzdili předek, a třeba si i odhodili zadní kolo. Nakonec elektropneumatický posilovač, to je ta potvora, která tak podivně kňourá, když se dotknete brzd při stání na místě. Po rozjetí už nevnímáte jemné zvuky, ale spíš jemné ovládání brzd, které postačuje pro jejich razantní účinek.
Na delší cestě si člověk stejně za chvíli brzdy skoro odvykne používat. Když myslíte trochu dopředu, tak se dá s BMW R 1200 GS jet i poměrně svižně, aniž se brzd dotknete. Velkoobsahový dvouválec vás totiž dovede nejen rvát vpřed, ale po ubrání plynu i intenzívně brzdit. Poprvé jsem si to uvědomil na dálnici, na úseku s omezenou rychlostí. Ze 180 na 80 jen ubráním plynu, bez odřazení a na úseku kratším, než diktovalo dopravní značení.
Jednoduchá, kulatá a poměrně malá zpětná zrcátka motocykl nejen nehyzdí, ale při jejich správném umístění a správném zakřivení skel úplně vyhoví a minimalizují mrtvý úhel, odkud hrozí nebezpečí.
Firma BMW se ve firemních materiálech chlubí, že BMW R 1200 GS pohání nejlepší plochý dvouválec, jaký kdy byl na světě vyroben. Myslím, že se jim dá věřit. Není to ale jen o motoru. Na té motorce je domyšlen každý detail, a to jak z hlediska funkčnosti, tak z hlediska designu.

Honza Čejchan, foto: Jan Čejchan ml.