Motomax radí

Suzuki GN 125 a zlaté české ručičky

15.06.2005 - Vyšlo v čísle 3
Motocykl byl zakoupen v motobazaru s tím, že je v perfektní stavu. Prodavač budoucího majitele ubezpečil, že pokuřování z výfuku je u čtyřtaktního motocyklu přece zcela normální věc. Proběhla koupě, nový majitel nasedl na svůj motocykl a vyrazil.

Nejezdil ale dlouho. Po pár desítkách  kilometrů v motoru zarachotilo a bylo vymalováno. Majitel dovezl motocykl do našeho servisu a začali jsme rozebírat. Stačilo jen demontovat víko rozvodů aby bylo jasné, že v tomto motoru asi odpočívá hezká hromádka už nevzkřísitelného šrotu. Vačka zadřená skoro na modro, hned při pohledu na vahadla bylo jasné, že byl problém s mazáním. Samozřejmě. Nový majitel motocyklu prostě netušil, že má motor tak vyběhaný, že musí každých pár desítek kilometrů doplnit olej.
Proč se ale motor zastavil s takovým rachotem? Po sejmutí hlavy bylo jasné i to. Díra v pístu a v ní vězí utržený talířek přidřeného výfukového ventilu.  K tomu samozřejmě patřičně zmasakrovaný spalovací prostor v hlavě. Rozebíráme dál, ale kupodivu se už neobjevuje nic mimořádného. Klika se zřejmě nemusí vyhodit celá, bude stačit ojnice, ale prémie nás přece čeká. Je to další talířek výfukového ventilu, volně ležící pod klikovou hřídelí.
Zřejmě už dřív došlo k menší destrukci motoru, v hlavě zůstal z ventilu jen dřík, ale pan opravář se vůbec neobtěžoval zbytek ventilu hledat. Proč by to celé rozebíral, umýval… to by snad musel nedejbože i vyndat motor z rámu! Čas jsou přece peníze, takže rychle opravit, prodat, a ať se trápí  někdo jiný. Tak si to spočítáme:
Vačka 3 500,-
Ventil, vahadla 2 000,-
Pístní sada 3 500,-
Ojnice 3 700,-
Těsnění 2 000,-
Práce 5 500,-
Olej 220,-
Filtr 120,-
Takže celkem 20 540,- korun za opravu stopětadvacítky – to bylo drahých 50 kilometrů!

S pozdravem  váš MAX