Zündapp K 500 - 1933

- Vyšlo v čísle 26
Rok 1933 byl zlomovým rokem v historii značky Zündapp, protože po letech výroby dvoudobých jednoválců se rozběhla výroba těžkých motocyklů s rámy lisovanými z plechu a s plochými dvouválcovými motory s protilehlými válci o objemu 400, 500 a 600 ccm. Vrcholem řady byl plochý čtyřválec o objemu 800 ccm.

Konkurovat silné značce BMW nebylo snadné, a proto musely motocykly Zündapp ve své době vynikat elegancí, špičkovým zpracováním a některými technickými detaily. K těm patřila i čtyřstupňová převodovka, ve které přenos síly mezi hřídelemi obstarávaly nikoli zuby ozubených kol, ale dvojité válečkové řetězy. Obvyklé bylo přímé řazení ruční pákou, podobně jako v automobilech.
O nové motocykly byl zájem i přes krizový útlum trhu a výrobu podpořily i armádní zakázky před blížící se druhou světovou válkou a v jejím průběhu. Model K 500 byl vyráběn v letech 1933 až 1940, motor měl napřed s osazením karburátorem Pallas výkon 12,5 koně, modernizovaný model od roku 1935 s karburátorem Bing měl výkon 16 koní. Elektrická výbava byla alternativně montována od výrobců Bosch, Noris a Hella. Vyobrazený motocykl je vybaven bateriovým zapalováním s generátorem Noris 6V/50W.
Těžké motocykly s plochými motory byly často využívány pro montáž sidecaru a pro tento účel měl model K 500 nízký výkon. Proto se v civilní sféře dočkala větší obliby šestistovka s motory SV a OHV, v armádě pak model KS 750.