JourneyMan Gladiator X8 V-twin EFI

Stylový koráb do nepohody

27.06.2012 - Vyšlo v čísle 26
Tak je to tady. Taiwanská firma CF Moto dotáhla obsahem a výkonem motoru vedoucí světové výrobce čtyřkolek. Není to kategorie sportovního nářadí, a tak snad není nutné vyhledávat tabulková srovnání kdo má o koníka více či méně. Světová špička pracovních a turistických čtyřkolek je prostě obohacena o další model.

Celosvětový přetlak na trhu čtyřkolek nutí výrobce nejen k co nejlepší funkčnosti a k používání kvalitních materiálů, ale také k vysoké preciznosti zpracování. V těchto parametrech se už zřejmě výrobky těch nejlepších taiwanských továren nijak neliší od produktů věhlasných značek, které vládly trhu mnohem dříve. Boj o zákazníka pak vede i k úletům, nad kterými se u „pracovní“ čtyřkolky vždycky zastavím s úsměvem – například nad litými hliníkovými koly s tak vycizelovaným povrchem, že by se za ně nemusel stydět drahý sportovní automobil. Jsou to ale úlety příjemné, zejména když se jako v tomto případě výrazně nepromítnou do ceny vozidla.

 

Nic neschází

Gladiator X8, jako současná vlajková loď velkého výrobce, pochopitelně různými libůstkami překypuje. Už základní nabídka obsahuje zmíněná hliníková kola obutá do odolných šestiplátnových pneumatik, naviják s tahem přes jednu tunu, homologované tažné zařízení, plastový box za sedačku, ochranné kryty rukou na řídítkách a schránky na zadní stupačky. Zajímavá je i tříletá záruka.
Podvozek má nezávisle zavěšená kola na dvojicích ocelových A – ramen, odpružených progresivně vinutými pružinami s polohovým seřizováním jejich předpětí, což zajišťuje vysoký jízdní komfort. Kdo chce něco ještě lepšího, může mít verzi se zavěšením kol na odlehčených ramenech z kovaného duralu, s odpružením stavitelnými tlumiči DNM plněnými dusíkem a duralovými ochrannými kryty spodních ramen. Testovaný stroj byl vybaven právě tím vylepšeným podvozkem, ale jsem přesvědčen, že základní provedení nebude fungovat výrazně hůř. Jenže - hliníková ramena jsou vidět a vypadají dobře.
Pro skutečně pracovní čtyřkolku jsou některé z popsaných libůstek vlastně zbytečné. Jenže pracovní čtyřkolky, slouží také k volnočasovým aktivitám, takže i to zbytečné se stává důležitým.
Gladiator X8 je přitom i velmi praktický. Oddělené sedačky umožňují umístit na místo spolujezdce náklad, na místa pro nohy spolujezdce lze pak upevnit uzavíratelné schránky. Pro jakékoli využití jsou velmi praktické výměnné lemy blatníků z černého polyetylenu, jejichž elastičnost snižuje nebezpečí poškození barevných plastů.

 

Komfortní svezení

Gladiator X8 patří mezi stroje, jejichž parametry pro pracovní i turistické využití disponují přebytkem. Týká se to motoru, vidlicového dvouválce s úžasným, ale dobře kontrolovatelným nástupem výkonu od nízkých otáček i převodové automatiky s velmi výrazným rozdílem mezi rychlým a pomalým, pro zvýšení síly redukovaným převodem. Pohon přední nápravy i uzávěrka předního diferenciálu se ovládá elektricky, spínačem na řídítkách.
Vyzkoušel jsem pomalé šplhání do kopce, v němž už hrozilo převrácení, nějaké ostřejší průjezdy zatáčkami, trochu jsem i zaskákal a nevím, co vytknout. Dopady po skocích byly díky nezávislému zavěšení kol jisté a bezpečné, výkonný motor rve čtyřkolku kam ji nasměrujete, až je při těch silách člověku líto pneumatik. Zas jsem si tedy jednou hezky zařádil a pocit o blížících se limitech stroje se nedostavil. V duchu jsem se přitom opět dobře bavil tím, že vozidlo, které trápím, je oficiálně pracovní stroj - traktůrek.

Honza Čejchan, foto: Pavla Kořenářová