ČZ 350 OHC model 510 - 1978

- Vyšlo v čísle 25
Po zadání Generálním ředitelstvím Československých automobilových závodů v roce 1975 byl v Jawě i v ČZ započat vývoj motocyklu s dvouválcovým čtyřdobým motorem 350 ccm. Měl být vhodný pro vývoz do Sovětského svazu i pro export do nesocialistických zemí, kde se naše motocykly již obtížně prodávaly.

Ve strakonické zbrojovce byl nositelem úkolu konstruktér ing. František Pudil, který si jako hlavní cíl stanovil zlikvidovat vibrace motoru. Navrhl paralelní dvouválec OHC s pohonem rozvodu ozubeným řemenem a se systémem vyvážení vibrací pomocným protipístem, neseným třetí ojnicí uloženou uprostřed klikového hřídele mezi válci. Vzduchem chlazený motor s elektrickým startérem měl klikový hřídel na kluzných ložiskách s kluzným uložením ojnic, hliníkový blok válců s litinovými vložkami, hlavu válců s jedním vačkovým hřídelem a pro každý válec se dvěma ventily, ovládanými vahadly.
K motoru, pracujícímu s minimálními vibracemi i k podvozku s valivým a širokým uložením zadní kyvné vidlice se váže několik patentových přihlášek. Byl vyroben jeden funkční vzorek motocyklu a dva další motory. Motocykl ČZ 350 OHC byl díky množství aplikovaných pokrokových inovativních řešení jedním z nejperspektivnějších v celé poválečné historii vývoje cestovních motocyklů v Československu a následně i v České republice.