Ogar 350 OHC prototyp - 1946

- Vyšlo v čísle 25
V průběhu druhé světové války byla výroba dvěstěpadesátek Ogar omezena, nevyšel ani pokus s levnou stopětadvacítkou s motorem Sachs. Přesto byly potají vyvíjeny nové modely pro budoucí mírovou výrobu. Kromě zcela nové dvěstěpadesátky, která byla vyráběna po válce, vznikla ihned po válce i čtyřdobá třistapadesátka. Její konstruktér, inženýr Vincenc Sklenář, na motocyklu pracoval po odchodu z Jawy.

Protože nadřízeným podnikem firem Jawa i Ogar byla po znárodnění Zbrojovka Brno, pod kterou patřily i Povážské strojírny, objevil se tento motocykl také s logem Manet na nádrži.
Údajně byly zhotoveny tři prototypy a jejich vývoj byl ukončen hned koncem roku 1946. Vedení podniku o budoucí výrobě již nerozhodovalo. Motocykl Ogar 350 OHC byl v testu porovnáván s jednoválcovou Jawou 350 OHC a Ogaru byl vytknut nízký výkon, hlučná kola rozvodu (kuželová na královské hřídeli), slabé brzdy, chybný sklon řídítek, tvrdé odpružení
vpředu i vzadu, vnikání bláta do přední vidlice. Výhrada byla i proti geometrii podvozku a vysokému těžišti, které měly způsobovat obtížné vedení stroje do zatáček.
Kromě zcela nového rámu s přední teleskopickou vidlicí a zadním odpružením kluzáky měl podvozek i nové náboje kol s velkými bubnovými brzdami. Snaha o snížení váhy vedla k odlití motorové skříně z elektronu. Jen těžko lze odhadnout případné uplatnění motocyklu v rychle se rozvíjející poválečné mezinárodní konkurenci.