Pilníkovo podzimní odpoledne

Pilníkovo podzimní odpoledne

12.12.2011 - Vyšlo v čísle 25
V loňském světovém žebříčku jezdců FMX se náš pilný skokan Pilník — Petr Pilát umístil na jedenáctém místě a má velmi dobře našlápnuto na další postup. Letos po maturitě se stal opravdovým profesionálem.

Začátkem října pozval Petr zástupce svých sponzorů a pár přátel na setkání do svého malého, ale dobře vybaveného FMX parku v Čerčanech v areálu firmy ŽPSV, aby pro ně trochu tréninkově zaskákal. Nabídl také, že kdo bude mít zájem, toho sveze. Tedy tím svezením je třeba rozumět jen pár desítek metrů s koly na zemi aby se odvážlivec na motorce dobře usadil, a pak backflip, ukončený ve foam pitu, bazénu plném molitanových kostek.
Hned na uvítanou se Petr točil ve vzduchu jako baletka a dával jeden skok za druhým s takovou lehkostí, jakoby byl na procházce. Na všechny strany rozdával úsměvy a čišela z něho úžasná energie. Jak moc a jak viditelně tady platí, že když se něco umí, že to je legrace! Pak se na pořad dne dostaly tandemové skoky, v objetí Petra se na jeho motocyklu začali střídat zájemci o nevšední zážitek a v mezičasech jsem jej trochu vyzpovídal.
Po závažném loňském rozhodnutí, kdy se v listopadu 2010 podrobil operaci obou ramen a po náročné rehabilitaci, trvající až do letošního března, se cítí plný sil a těší se na všechno, co jej nyní čeká. Ramena, dříve snadno vypadávající i vlivem vrozené dispozice, fungují nyní jako nikdy předtím. Petr letos také velmi úspěšně odmaturoval, a tak se dále nebude muset na FMX akce, při kterých již procestoval celý svět, uvolňovat ze školy. Na vysokou zatím nepomýšlí, chce se plně věnovat velmi slibně rozjeté kariéře profesionálního freestylového jezdce.
Povídali jsme si o tom, jak nesnadné a mnohdy skutečně bolestivé je v tomto sportu jít dopředu a udržet se mezi světovou špičkou. Petr mluvil o stále obtížnějších závodech v seriálech, o nových skocích, o štěstí i o smůle. O pádech a jen odřených loktech při vystoupení z motocyklu v desetimetrové výšce, nebo naopak o zlámaných kostech při pádu z pouhých dvou metrů.
Mezitím se vždycky někdo nasoukal do jeho rezervního oblečení a následoval další tandemový backflip. Krátká instruktáž jak sedět, pár desítek metrů jízdy po rovině, pak s vytočeným motorem proti rampě, při odrazu silné Petrovo vzepětí za řídítka, aby přetížený motocykl dostal do rotace, a hned nato úplné ticho, když dvojice na motocyklu už s vypnutým motorem zmizela v molitanových kostkách foam pitu. Petrův otec, manažer, mechanik, přepravce, masér a bůhvíkdo ještě v jedné osobě obsluhoval jeřáb, vytahal vždycky z molitanu co tam spadlo a nedovedlo vylézt samo a chystala se další runda.
Bylo přitom jasné, že se nejedná jen o pobavení, Petr bezpečnými dopady do foam pitu zároveň trénoval pro případné tandemové skoky na hlínu. Už také má nějaký za sebou, ale ty stále patří do souboru nejrizikovějších. Každopádně do foam pitu dopadal se strojovou přesností s předním kolem mírně dolů, a to ať vezl osmdesátikilového chlapa nebo křehkou slečnu. Ano, i taková se našla a moc si ten zážitek pochvalovala. Pochvaloval si to i fotograf a grafik J. Čejchan mladší, který si nemohl nechat tuhle zkušenost ujít. Konečně vždyť i on už ze svého bicyklového freestylaření má dávno opravované obě klíční kosti, tak o co jde, ne...?
Není proto divu, že také on byl nadšen a chvíli potom co se vyhrabal z molitanu, s úsměvem odpověděl na otázku dalšího adepta jaké to je a jak se má držet: „Takhle se pořádně odspodu chytíš řídítek, chvíli počkáš, a pak seš v tý díře s molitanem.“ A tak jsme se stali první redakcí českého motočasopisu, z níž si někdo zkusil tandemový backflip.
Petr stále vymýšlí a učí se nové triky a jejich kombinace. Vždyť přece nejde o nic jiného, než jen přijít na to, co by se dalo při přeletu vzduchem stihnout! Jednu ze svých nových superspecialit předvedl – tsunami v backflipu a všem se tajil dech. Na kotrmelce ve vzduchu jsou už všichni zvyklí, ale když přitom vystoupí po hlavě z motorky, protáhne se do oblouku, zlomeček vteřiny za napnuté paže visí na motocyklu koly vzhůru a trhnutím pak pod sebe motorku rovná aby se na ni stihl poskládat, tak to je síla. Mění se totiž přitom rychlost rotace motocyklu i poletujícího jezdce. Jak je možné v tom fofru vše zkoordinovat k výslednému preciznímu dopadu se zdá naprosto nepředstavitelné.
Do konce roku 2011 čeká Petra ještě poslední závod MS v Sofii a před naší uzávěrkou exceloval vítězstvím na Gladiator Games v Praze. Za vynikající umístění považuje také šesté místo ze závodu série Red Bull X-Fighters, konaného v polské Poznani. Pořadatelé tam postavili těžkou trať, na které byl také skok dlouhý od hrany k hraně 35 metrů. Petr k tomu poznamenal: „Nedá se o tom dlouho přemýšlet. Řekl jsem si že když to neskočím, tak tu nemám co dělat. Bylo to na trojku, na plný plyn a vyšlo to krásně, skok dlouhý 38 metrů. Stavějí nám pořád obtížnější trati, třeba skoky blízko za sebou, že se člověk po dopadu sotva stačí trochu srovnat pro okamžitou další plnou akceleraci. Padají tam i špičkoví jezdci a neobejde se to bez zranění. Ale takový je to sport.“
Petr už má v hlavě nové triky, kterými by rád překvapil porotu a publikum na některém z příštích závodů. Jen naznačil, že pouhý backflip je proti tomu snadnou procházkou vzduchem, při které přibrzděním roztočeného zadního kola nebo naopak přidáním plynu může významně ovlivnit rotaci motocyklu a srovnat jej na dopad. To, co míní natrénovat, bude zřejmě mnohem víc závislé na tom, co za šílenost provede už při odrazu na hraně rampy, a pak děj se vůle freestylového božstva.
Přejeme tedy Pilníkovi, aby se mu bez defektu na vlastním skeletu i bez odřenin a boulí podařilo vypilovat nové bomby, je na to moc natěšený a těšíme se s ním. Posezónní tréninky budou probíhat v USA – než se pohorší počasí, tak možná opět v Marylandu u Travise Pastrany, a pak v Kalifornii, kde je teplo celý rok, a kde jej ve svém FMX parku už počtvrté očekává kamarád Lance Coury.
Nakonec je ještě namístě při této příležitosti poděkovat alespoň některým firmám, se kterými jsou spjaty Petrovy současné vynikající výsledky. Kromě ŽPSV, majitele areálu, je to především značka KTM, která dodává motocykly, dále Red Bull, DC, Mitas, Alpinestars, Motopoint – motonet.cz, Motorex, Moira, GS Park, Proormedent, Oakley, Goldfingers.

Honza Čejchan, foto: Jan Čejchan ml. a autor