Moto Morini 3½ V - 1975

- Vyšlo v čísle 22
Italská firma Moto Morini začala vyrábět motocykly po druhé světové válce, specializovala se na výkonné čtyřdobé motory s rozvodem OHV i u nejnižších obsahů. Na silničních okruzích vítězila už v roce 1957 její dvěstěpadesátka Bialbero s dvěma vačkovými hřídeli v hlavě, s výkonem 29 koní při 10 000 otáčkách.

Od roku 1965 skončila firma se závoděním a věnovala se výhradně produkčním motocyklům. Vedle řady malých čtyřdobých jednoválců, které značce udělaly jméno, představila první vidlicový dvouválec, třistapadesátku, v roce 1972. Stejně jako u nás se v té době vžilo označení „třiapůlka“, dostala nová Morini už rovnou od výrobce modelové označení 3½.
Třistapadesátka s vidlicovým motorem se stala ikonou značky a neohrozila ji ani odvozená pětistovka, zavedená do výroby v roce 1978. Třistapadesátky se šestirychlostní převodovkou byly vyráběny až do devadesátých let. Výkon motoru byl pro příznivější průběh kroutícího momentu později snížen na 27 koní. Široká modelová řada motocyklů Moto Morini 3½ s označením V, VS, S, L, Touring, Sport a Klasik vypovídá o podvozkových mutacích s koly s drátěným výpletem i litými a o motocyklech klasických i sportovních, až po cestovní endura (např. model Kanguro).
Na obrázku je základní cestovní verze v provedení s velkou dvojitou bubnovou brzdou v náboji předního kola. Model z roku 1976 byl již osazen jednou přední brzdou kotoučovou, hydraulicky ovládanou.