BD 500 - 1927

- Vyšlo v čísle 23
Jaroslav František Koch byl velmi nadaným konstruktérem a v době, kdy to ještě nebylo obvyklé, věřil ve ventilový rozvod OHC. Už v roce 1923 postavil prototyp pokrokově řešené třistapadesátky, nenašel ale investora pro rozběh výroby.

Do sériové výroby přivedlo až jeho další konstrukci teprve spojení s pražskou firmou Breitfeld – Daněk. To, co firmě nabídl, byla pětistovka, která předběhla dobu především ventilovým rozvodem 2xOHC, mazaným olejem ve zcela uzavřené rozvodové skříni na hlavě motoru.
Konstrukce monobloku byla pečlivě propracovaná, například bez demontáže motoru z rámu je možné vyjmout převodovku. V bloku je i olejová nádrž. Pokrokovými řešeními jsou také vzájemně vyměnitelná kola (zadní vyjímatelné bez demontáže řetězu) a otočné rukojeti pro ovládání plynu a předstihu.
Pětistovky BD byly vyráběny v letech 1926 a 1927, kdy se firma spojila se silným podnikem Českomoravská Kolben a výroba motocyklů přešla pod její automobilové oddělení Praga. Inovované motocykly BD byly od roku 1928 nabízeny výrobcem Českomoravská Kolben Daněk (ČKD), od roku 1929 už jen pod značkou Praga.
Motocykl BD 500 přes pokrokovou konstrukci kupodivu nevynikal výkonem ani jízdními vlastnostmi. Přesto pro své komplikované, ale na svoji dobu moderní řešení pohonné jednotky navždy patří ke světovým raritám.