BMW F 800 GS - 2010

- Vyšlo v čísle 23
Paralelní dvouválec s obsahem 800 ccm vyplnil v roce 2006 mezeru ve střední obsahové kategorii v sortimentu cestovních motocyklů BMW a dva roky poté se objevil i v podvozku cestovního endura. Pro enduro málo obvyklé uspořádání válců přineslo mezi cestovní endura BMW navíc i stroj s odlišným charakterem, s klidnějším motorem a s uhlazenějším chodem, než jak se chová ostrý jednoválec nebo pro někoho příliš výkonná dvanáctistovka GS.

Záměr výrobce je jasný už ze základních parametrů jen mírně podčtvercového motoru. Klidný chod a nezáludné chování, přitom vysoký výkon pro vysoké jízdní průměry na dlouhých cestách. Dvě vačkové hřídele proto ovládají po čtyřech ventilech v každém válci kapalinou chlazeného motoru s kompresí 12:1 a výkon 85 koní tak motocyklu umožňuje dosažení maximální rychlosti přes 200 km/h.
Robustním dojmem působící motocykl je celkově velmi úzký a jeho hmotnost je jen 185 kilogramů. Má výškově seřiditelné sedlo, nad motorem filtr vzduchu a nádrž pod sedlem. Motor je zavěšen pod dvojitým tuhým páteřovým rámem prostorové příhradové konstrukce. Přední vidlice obrácené konstrukce s rameny o průměru 45 mm, zavěšení zadního kola v dvouramenné kyvné vidlici z hliníkového odlitku, centrální pružící jednotka je seřiditelná rukou i za jízdy. Brzdy jsou vybaveny vypínatelným ABS.