Laurin & Klement - 1904

- Vyšlo v čísle 21
Sortiment nejstarších českých motocyklů, vyráběných od roku 1899 v mladoboleslavské továrně, se rychle rozšířil na několik modelů jednoválců a cestovní a závodní dvouválce. V roce 1904 se původní označení Slavia změnilo na Laurin & Klement a od roku 1905 už byl v nabídce i podél uložený řadový čtyřválec. O rok dříve se ale na výstavách ve Vídni a v Lipsku objevil zcela jiný motocykl se čtyřválcovým motorem.

Byl to Laurin & Klement, první motocykl se čtyřválcovým motorem na světě. Měl velmi kuriózní konstrukci. Motor byl složen z řady čtyř jednoválcových motorů uložených za sebou ve společném bloku a propojených ozubením na setrvačnících klikových hřídelí. Sousedící kliky se tak otáčely vždy proti sobě.
Rozvod byl obvyklý - automatický sací ventil otevíral podtlak ve válci, výfukový ventil ovládala vačka. Navíc byl výfukový ventil ovládán i pákou z řídítek, spolu s uzavíráním klapky v sání. Zapalování bylo řešeno nízkonapěťovým elektromagnetickým zapalovačem s odtrhovými kontakty ve válcích. Rozstřikovací karburátor konstrukce Longuemare, ztrátové mazání motoru ruční pumpičkou. Pohon zadního kola přímo od motoru plochým řemenem, od šlapek řetězem. Pásová brzda na zadním kole, ovládaná pákou na řídítkách. Vyobrazena je replika motocyklu, vyrobená po roce 2000.
Vývoj motocyklů Laurin & Klement v podstatě skončil v roce 1905, výroba v roce 1909. Firma se dál věnovala výrobě automobilů.