Čezeta model 501/01 - 1958

- Vyšlo v čísle 21
Konstruktérem skútru Čezeta byl ve strakonické zbrojovce J. F. Koch. Navrhl samonosnou karoserii jako svařenec výlisků z hlubokotažného ocelového plechu, osazenou motocyklovým motorem Jawa-ČZ 175, chlazeným jen náporem vzduchu. Sériová výroba skútrů Čezeta 501 byla zahájena v roce 1957.

Měl dvanáctipalcová kola s odpružením gumovými bloky, spínací skříňku kapkovitého tvaru totožnou s tehdejšími motocykly a pod řídítky dva kruhové přístroje – tachometr a mechanické hodiny. Brzy byly do výroby zaváděny modernizace jako umístění modernější spínací skříňky místo hodin (501/01), montáž ventilátoru nuceného chlazení motoru (501/03 - 1958), zavedení elektrické soustavy 12V a dynamospouštěče (501/05 – 1959). Vpředu na nádrži paliva byl nosič, za sedlo se montoval přídavný nosič, který mohl sloužit i jako držák rezervního kola.
V roce 1960 naběhl model 502 s modernějším, jednovýfukovým motorem ČZ, odvozeným od motoru ČZ 175 typu 450. Odpružení přední i zadní kyvné vidlice již bylo řešeno dvěma páry pružících jednotek s olejovým tlumením, převzatých z motocyklů Jawa a ČZ.
Posledním modelem bylo provedení De Luxe (model 502/05,  1963), s „panelovými“ řídítky z hliníkového odlitku se vsazeným oválným tachometrem.
Výroba skútrů Čezeta byla ukončena v roce 1964, vyrobeno bylo přes sto dvacet tisíc kusů.