BSA A 65 Spitfire MK III S - 1967

- Vyšlo v čísle 20
Birmingham Small Arms Company (BSA) uvedla na trh model Spitfire v době, kdy po prvotním poválečném rozmachu začínaly velkým anglickým výrobcům motocyklů finanční problémy. Motocykl přestával být pouhým dopravním prostředkem a navíc tlak japonských značek silně ovlivňoval vývoj technických parametrů motocyklů všech světových výrobců.

Vedení firmy se proto rozhodlo pro racionalizaci výroby, snížení počtu vyráběných modelů na šest a Spitfire byl jedním z nich. Měl nový dvojitý kolébkový rám, nové odpružení Girling a byl jedním z prvních modelů s dvanáctivoltovou elektroinstalací. Vznikl vývojem z modelů 650 Star, 650 Rocket a sportovnějšího Lightning Clubman. Byl koncipován jako sportovní motocykl, proto dostal dva karburátory Amal GP s velkým průměrem difuzoru, které přinesly špičkový výkon až 54 koní a úměrně k tomu i přední bubnovou brzdu o průměru 190 milimetrů. Byl vybaven třecím tlumičem řízení a kromě tachometru i otáčkoměrem. Součástí výbavy byl i zámek řízení na horním nosníku přední vidlice.
BSA A 65 Spitfire MK III S byl vyhlášen nejrychlejším sériovým motocyklem na světě pod 750 ccm a ve své době byl představitelem špičky doznívající anglické klasiky. Dnes je zajímavým reprezentantem doby tehdejších tvrdých konkurenčních bojů a jedním ze vzorů pro výrobce napodobenin oblíbených retro motocyklů.