Yamaha 125 model YA 6D - 1965

- Vyšlo v čísle 20
Po první úspěšné stopětadvacítce z roku 1955 byla hned v dalším roce na trhu Yamaha YC 1, stopětasedmdesátka odvozená od DKW RT 175. Spolu s modernizací stopětadvacítky byla zahájena výroba dvoudobého paralelního dvouválce YD 1 podle německého motocyklu Adler M 250.

Nový malý motor vlastní konstrukce s obsahem 50ccm se poprvé objevil jako pohonná jednotka skútru MF 1 v roce 1960, později byl modifikován do několika dalších obsahových kategorií.V roce 1961 byla ve výrobě první sériově vyráběná stopětadvacítka na světě se sáním řízeným rotačním šoupátkem, výkonná Yamaha 125 YA 5, s tehdy ještě moderním rámem z plechových výlisků.
V roce 1963 byl vyvinut systém mazání dvoudobých motorů Autolube (automatic lubrication) s dávkováním oleje čerpadlem z oddělené nádržky. Modernizovaná šoupátková stopětadvacítka YA 6D z roku 1965 byla po dvěstěpadesátce
YDS 3 druhým motocyklem na světě s touto novinkou.
Byla to i doba realizací různých podivných nápadů, jen aby nový model zaujal. YA 6D tak má třeba spínací skříňku ovládanou klíčkem skrz  matici uchycení světlometu, spínač brzdového světla je ukryt v kyvné vidlici. Olejová nádrž je pro snadnější plnění vyklápěcí, uchycená na pantu. V té době se už také začaly víc používat plasty, na tomto motocyklu na tělo světlometu a boční kryt na baterii.