Oleje Silkolene

Mazání je věda

15.06.2005 - Vyšlo v čísle 3
Mazání není věda, jsou jen nutné informace

Inženýr Pavel Brož, technik společnosti Fuchs Oil Corporation, dovede bez přípravy přednést o mazání motorů přednášku, které porozumí jen odborníci. Požádal jsem jej, jestli by pro MOTOXPRESS mohl zestručnit a zesrozumitelnit zásady mazání tak, abychom tomu porozuměli pokud možno všichni. Pavel Brož to umí i lidskou řečí, navíc je motorkář, a proto se můžeme těšit na celý seriál o mazání. Ten dnes zahájíme představením firmy, na jejíž produktech budou odlišné potřeby motocyklových motorů demonstrovány.

 

Můžeš nám, Pavle, pro začátek značku Silkolene trochu představit? Prý má velmi bohatou historii…

To je pravda. Firma byla založena v roce 1908 Williamem Daltonem v Belperu v severní Anglii. Zprvu vyráběla a prodávala veterinární produkty, ale vedení firmy rychle obrátilo svou pozornost k tehdy novému a nejistému odvětví – automobilovému průmyslu. Začala nákupem olejů pro další prodej motoristům a motorizovaným farmářům, ale již od roku 1911 vyráběla své vlastní mazací oleje. Jde tedy o výrobce maziv s výrazně delší tradicí, než má samotný koncern Fuchs, jehož součástí se firma Silkolene stala roku 1988. Jeho historie se datuje až od roku 1931.
Klíčovým rozhodnutím v historii firmy byla orientace na maziva pro letecký průmysl. Již v období mezi světovými válkami společnost věnovala značnou pozornost rafinaci mazacích olejů pro letecké motory. Její úsilí vyústilo v dodávky více než 20 milionů galonů produktů, používaných v době II. světové války v Royal Air Force a v Royal Navy. Po převodu do metrických jednotek to znamená, že Dalton & Company dodávala během války v průměru 15 tisíc tun maziv ročně…
Úzce spolupracovala s firmou Rolls – Royce a tento vztah díky vývoji speciálních maziv pro letectví a výrobu leteckých motorů přetrval až do současnosti. Od motoru Merlin, který poháněl legendární stíhačku Supermarine Spitfire, až třeba k motoru RB 211, používaném v Boeingu 747 Jumbo. Byla také zapojena do britsko-francouzského projektu Concorde. Jako výraz respektu z podílu na vývoji letounu Concorde byla silueta tohoto nadzvukového stroje začleněna do firemního loga.

 

To je skvělá a úctyhodná historie. Kdy se firma začala zabývat mazivy pro motocykly?

Během své existence firma vstoupila do mnoha nových oblastí trhu maziv, ale její vstup na motocyklový trh v roce 1981 je považován za jeden z nejvýraznějších kroků vpřed, jaké kdy učinila. Měl svou logiku – zkušenosti, nabyté při vývoji leteckých maziv, při zpracování syntetických základových olejů, zejména pak esterových, se daly skvěle využít při vývoji speciálních motocyklových maziv. Tyto ušlechtilé high-tech kapaliny mají celou řadu vynikajících vlastností (vysoký viskozitní index, tepelnou stálost, mazivost, aj.), které je pro použití v olejích pro závodní a motocyklové motory přímo předurčují. Navíc oleje Silkolene jsou vyvíjeny v neustálé spolupráci se závodními týmy, které se zúčastňují těch nejvyšších soutěží a závodů, kde je jisté, že jsou vystaveny těm největším zatížením, jaká může motocykl vůbec vydržet.

 

Můžeš být konkrétnější? O které týmy se jedná a v jakých závodech jezdí?

Musím zmínit již dlouholetou spolupráci s týmem Kawasaki Haralda Eckla. Dříve jezdil v seriálech Mistrovství světa Supersport a Superbike, dnes v nejprestižnější třídě Moto GP. Nové je partnerství s týmem CAS Honda v Mistrovství světa v motokrosu. Britské národní mistrovství superbiků je také skvělou zkušební laboratoří pro oleje naší značky: tým Monster Mob s jezdcem Shanem Byrnem dokázal získat nejvyšší titul. Dovezl ho k němu stroj Ducati. S mazáním motorů této značky mají naši vývojáři rozsáhlé zkušenosti. Špičkový závodní olej Pro 4 Plus byl před lety vyvíjen právě pro závodní motocykly Ducati.

 

Británie je jistě významnou baštou motocyklizmu a závodění vůbec, ale co oleje Silkolene v Česku?

V našich končinách se moc neví, že Silkolene je značkou číslo 1 na britském trhu motocyklových maziv. Ovšem od roku 1999, kdy jsme převzali její zastoupení na českém trhu, získáváme nové zákazníky a dealery a svou pozici dále posilujeme. Každoročně vystavujeme na veletrhu Motocykl, aby čeští motocyklisté byli informování o našem sortimentu, změnách, novinkách… A ve sportu? Zeptej se kteréhokoli českého plochodrážního jezdce, který olej je v tomto sportu hodnocen jako špička kvality. Nepřeháním když řeknu, že minimálně čtyři z pěti odpoví Castorene R 50 S.

 

To je už hodně speciální závodní olej, jak je to ale s produkty pro běžnou motorkářskou veřejnost?

Sortiment motocyklových produktů Silkolene je pravděpodobně nejucelenější a nejširší vůbec. Kromě „normálního“ motocyklového sortimentu, který se člení do skupin Scoot (skútry), Ride (cestovní), Race (závodní), Off-Road (terénní) a Maintain (údržbové), jsou k dispozici i takové speciality jako maziva pro veterány nejrůznějších ročníků (řada Classic), nebo třeba maziva pro plavidla (řada Aqua) a podobně.
Produkty jsou vyráběny ve 3 stupních výkonové úrovně: Pro – ta je nejvyšší a jde výhradně o plně syntetické produkty určené pro nejvyšší zatížení v závodech, Comp – oleje na syntetické bázi, případně polosyntetické, pro použití v závodech amatérské úrovně i pro použití v běžném provozu, a Super – oleje MC, tedy polosyntetické, případně prvotřídní minerální pro běžné použití.
Kombinací zmíněných pěti skupin oblastí použití a tří stupňů výkonové úrovně pak vzniká tabulka tzv. kategorizace produktů, která slouží motocyklistům k rychlé a přehledné orientaci v našem sortimentu. Běžný uživatel je tak schopen si najít ten „svůj“ produkt i bez pomoci odborníka.
Právě vzhledem k šíři sortimentu není reálné, abych popisoval vlastnosti jednotlivých produktů, to bychom asi popsali většinu stránek časopisu MOTOXPRESS.

Jsem přesvědčen, že alespoň rámcový přehled čtenáři v příštích číslech určitě ocení. Abychom znali důvody, proč je některý olej pro konkrétní typ motoru nevhodný, a proč naopak jiný zajistí jeho maximální životnost. Abychom dovedli správně odpovědět na otázku, proč neexistuje jediný optimální olej, a proč a jak se z hlediska mazání liší motory motocyklů navzájem a čím se liší třeba od motorů automobilových.

Rozhovor vedl Honza Čejchan