číslo 21

Historie Jawa Californian a Royal Enfield. Tříkolka Can-Am Spyder, motorky, čtyřkolky i sněžné skútry Buran.

MOTOXPRESS 21

Jawa Californian test, vývoj a historie vzniku modelů. Celá historie značky Royal Enfield od prvního motocyklu z roku 1901 v Anglii po současnou výrobu v Indii. Zásady restaurování historických vozidel. Tříkolka Can-Am Spyder, Honda CB 1000R, krosky Husqvarna, sněžné skútry Buran. Čtyřkolky Arctic Cat 700 H1 a 1000 H2 obutá na pásech JTD. Test skútru Vespa S 125 ie a elektrického maxiskútru Vectrix. Konstrukční a závodní sezóna české značky FGR. Amatérský závod čtyřkolek v Liberci.

NOVÝ WEB MOTOXPRESS

Tyto nové redakční webové stránky byly spuštěny v červnu 2014. Plníme je postupně a omlouváme se, že v této části zatím není obsah kompletní.

BSA Dandy

Lehký skútr BSA Dandy byl poprvé představen na motocyklové výstavě v Londýně na podzim 1955, v říjnu 1956 byl zahájen jeho prodej. Výrobní program anglické zbrojovky BSA tehdy obsahoval čtrnáct základních modelů motocyklů od 125 do 650 ccm, skútr Dandy 70 ccm a tři typy sidecarů.

Moto Morini Corsarino ZZ - 1968

Koncem padesátých a v první polovině šedesátých let vítězily motocykly Moto Morini se čtyřdobými motory v silničních závodech v kubaturách 125, 175 a 250 ccm v Itálii i ve Francii. V roce 1965 ale firma ohlásila, že se zcela vzdává závodní činnosti a bude se věnovat jen dalšímu zlepšování svých sériově vyráběných motocyklů.

Honda VFR 1200F - 2010

Honda VFR 1200F je sportovně cestovním motocyklem, který byl sice vyvinut v návaznosti na předchozí modely VFR, nejedná se ale o pouhé inovativní změny ani v případě podvozku, ani u pohonné jednotky. Na vývoji Hondy VFR 1200F, luxusního stroje s širší využitelností, se nešetřilo. Pracoval na ní mezinárodní tým designérů s cílem vytvořit motocykl, který by byl snadno ovladatelný a příjemný jak pro sportovní svezení, tak na dlouhých cestách.

Husaberg FE 450 - 2010

Původně švédský výrobce offroadových motocyklů Husaberg, patřící nyní pod rakouskou firmu KTM, překvapil novou generací motocyklů už pro sezónu 2009. Málokdo čekal, že bude možné tolik vybočit z osvědčené konstrukce, ustálené u motokrosů a ostrých endur. Motor s válcem v sedmdesátistupňovém sklonu, s převodovkou pod klikovou skříní a s chytrým vstřikováním paliva proto přitáhl velkou pozornost.

Čezeta model 501/01 - 1958

Konstruktérem skútru Čezeta byl ve strakonické zbrojovce J. F. Koch. Navrhl samonosnou karoserii jako svařenec výlisků z hlubokotažného ocelového plechu, osazenou motocyklovým motorem Jawa-ČZ 175, chlazeným jen náporem vzduchu. Sériová výroba skútrů Čezeta 501 byla zahájena v roce 1957.

ČZ 400 MX model 514 - 1984

ČZ 400, model 514, je sportovní motokrosový motocykl určený pro třídu do 500 ccm. Spadá do období, kdy v motokrosu už i ve vyšších kubaturách zcela převládly dvoudobé jednoválce. Proti čtyřdobým motorům měly nižší hmotnost a vyšší výkon, byly i jednodušší, a tedy výrobně levnější.

Laurin & Klement - 1904

Sortiment nejstarších českých motocyklů, vyráběných od roku 1899 v mladoboleslavské továrně, se rychle rozšířil na několik modelů jednoválců a cestovní a závodní dvouválce. V roce 1904 se původní označení Slavia změnilo na Laurin & Klement a od roku 1905 už byl v nabídce i podél uložený řadový čtyřválec. O rok dříve se ale na výstavách ve Vídni a v Lipsku objevil zcela jiný motocykl se čtyřválcovým motorem.

Moto Guzzi 500 Falcone - 1951

Italská značka Moto Guzzi v průběhu své historie kráčela vlastní cestou a její modely jsou z hlediska konstrukce neobvyklé. V období před druhou světovou válkou byly velmi populární ležaté jednoválce Moto Guzzi s chromovaným setrvačníkem na klikové hřídeli, točícím se ve volném prostoru vedle motoru.

Husqvarna TE 250 - 2010

Poté, co v roce 2007 koupil motocyklovou divizi Husqvarna německý koncern BMW, byly očekávány změny a rozšíření sortimentu této značky, léta orientované na sportovní off-road motocykly. Novinkou, která již vznikla za nového vedení firmy, je dvěstěpadesátka s novým čtyřdobým motorem, předem dobře vyzkoušeným na závodech v továrním speciálu.

Praga ED 250 - 2003

Značka Praga, která začala ve druhé polovině devadesátých let vyvíjet off-road motocykly s vlastními čtyřdobými jednoválci o obsahu 610, 400, 650 a 430 ccm, koupila v roce 1998 krachující podnik Technometra v Praze. Jeho úpadek byl zapříčiněn vazbou na firmu Jawa, pro kterou Technometra vyráběla dvoudobé motory.

Royal Enfield Bullet 500 Classic - 2009

Od roku 1901 do druhé světové války měla firma Royal Enfield širokou nabídku motocyklů především se čtyřdobými motory, až po V-twin 1140 ccm. Hned po skončení války excelovala modelem Bullet 350 s vynikajícím podvozkem s teleskopickou přední vidlicí a se zadní kyvnou vidlicí. Soutěžní motocykly Bullet 350 se podílely na vítězství anglického Trophy týmu v Šestidenní soutěži už v letech 1948 a 1949.

Gilera Fuoco 500ie - 2009

Tříkolový skútr Gilera Fuoco byl poprvé představen v roce 2006 po úspěšných předchozích modelech koncernu Piaggio s označením MP3 a motory 125, 250 a 400 ccm. Nejsilnější model s pohonnou jednotkou ze skútru Gilera Nexus je prodáván v USA jako Piaggio 500 MP3, v Evropě pod značkou Gilera Fuoco.