Honda SH 125

Adheze, adheze, adheze

15.06.2005 - Vyšlo v čísle 3
Tvrdá konkurence nutí k používání lepších materiálů a technologií

Klouzaly vám už někdy nohy ze stupaček nebo z podlážky skútru? Klouzal vám zadek po sedle, že jste si museli během cesty každou chvíli poposedávat? Jeli jste už na skútru, který dokázal na mokru uklouznout asi jen proto, že měl nějak podivně naštelovaný podvozek a jeho jiné nastavení nebylo možné?
Tohle všechno mi proběhlo hlavou hned při prvním svezení s novinkou roku 2005, se skútrem Honda SH 125. Posadíte se a sedíte jako přibití. Protože jsme jeli fotit a podobné pocity mi zahlásil i spolujezdec, který ocenil také nejen adhezní potah sedla, ale i adhezní povrch vyklápěcích stupaček a vhodně tvarovaná madla, tak jsme se shodli, že při konstrukci tohoto skútru se zase myslelo o kousek dál.
Přestože byl skútr úplně nový, po pár desítkách kilometrů mi to nedalo, abych na chvíli nezatáhl za plyn, a pak jsem cítil nutkání se ujistit, že to je opravdu jen stopětadvacítka. Maximálku jsme nezkoušeli, výrobce udává výkon kapalinou chlazeného čtyřdobého motoru, živeného vstřikováním PGM-F1 hodnotou 10,1 kW, a to je na stopětadvacítku hezký výkon, dovede skútr pěkně rozpohybovat.
Co se týče jízdních vlastností podvozku, tak Honda SH 125 rozhodně nepatří mezi takové ty vrklavé skútry, se kterými se sice dobře kličkuje mezi auty, ale u kterých musíte při rychlejší jízdě zodpovědně držet řídítka. S Hondou SH 125 se sice také výborně kličkuje, navíc ale má úžasnou směrovou stabilitu, která je dána výbornou geometrií podvozku a při rychlejší jízdě ji výrazně zlepšuje i gyroskopický efekt velkých kol o průměru šestnáct palců, proto jsem žádnou náchylnost ke kmitání nezaznamenal.
Jistotu při jízdě po jarních pražských ulicích (samá díra) umožňuje kromě velkých kol i výborné odpružení a tlumení kmitů podvozku. Zadní párové pružící jednotky mají seřiditelné předpětí pružin, takže pokud chcete techniku skutečně využívat na maximum, tak pro jízdu ve dvou přecvaknete na tvrdší… (ale upřímně: kdo se s tím u skútru opravdu zabývá?)
Skútr Honda SH 125 je rozhodně po všech stránkách skútrem, který využívá všechny dostupné prvky moderní techniky a jistě se několik příštích let udrží mezi špičkou ve své třídě.

Honza Čejchan, foto: Jan Čejchan ml.