číslo 26

Husqvarna Nuda, Honda CBR 250 a CBR 600F, KTM festival, tříkolka Quadro. Historie Manet 90 a Velosolex.

MOTOXPRESS 26

Testy Husqvarna Nuda, Honda CBR 250 a CBR 600F, KTM Duke 690, Freeride 350, Adventure 990, Yuki 125 Manxman, tříkolky Quadro, čtyřkolky JourneyMan Gladiator X8 V-twin, skútru Kymco DJ125S. Dříve dosud nikdy písemně nezpracovaná historie motocyklu Manet 90 s dvoupístovým jednoválcem. V dalším testu historie také francouzská ikona - Velosolex a celá historie motokola. Výročí značky Praga a devadesátiny stále pracujícího špičkového mechanika Jiřího Krátkého. Elektrické skútry a automobily. Technologie úprav povrchů hliníkových odlitků, rovnání plechových dílů. V čísle 26 se sešly i tři povídky jako součásti testů – počtěte si, MOTOXPRESS není nuda!

JourneyMan Gladiator X8 V-twin EFI

Tak je to tady. Taiwanská firma CF Moto dotáhla obsahem a výkonem motoru vedoucí světové výrobce čtyřkolek. Není to kategorie sportovního nářadí, a tak snad není nutné vyhledávat tabulková srovnání kdo má o koníka více či méně. Světová špička pracovních a turistických čtyřkolek je prostě obohacena o další model.

ČZ 125 OHC model 852 - 1956

První stopětadvacítkou ze slavné poválečné série silničních závodních motocyklů, konstruovaných Jaroslavem Walterem ve strakonické továrně ČZ, byl model 852. Prodeje motocyklů malých kubatur zaznamenaly v poválečných letech silný vzestup, a to se odrazilo i v zájmu o kubaturu 125 ccm ve sportu. V roce 1950 proto začal vývoj tohoto motocyklu, v únoru 1952 vyjel první vzorek a byl již v prvním roce byl úspěšný.

Ogar 250 Standart Special - 1939

V období krize třicátých let se Jan Machek, podnikatel v oboru příslušenství motorových vozidel a majitel firmy Autfit, rozhodl pro výrobu motocyklů. První model Ogar 250 byl kopií belgické FN M 200. Pohonná jednotka měla pouze dvoustupňovou převodovku a společný prostor klikové skříně a převodovky, která tak byla také mazána pouze směsí oleje s benzínem.

Zündapp K 500 - 1933

Rok 1933 byl zlomovým rokem v historii značky Zündapp, protože po letech výroby dvoudobých jednoválců se rozběhla výroba těžkých motocyklů s rámy lisovanými z plechu a s plochými dvouválcovými motory s protilehlými válci o objemu 400, 500 a 600 ccm. Vrcholem řady byl plochý čtyřválec o objemu 800 ccm.

Solex Flash - 1972

Francouzská značka Solex produkovala od roku 1946 do roku 1988 velmi úspěšná motorová kola Velosolex s motorem nad předním poháněným kolem. V roce 1969 rozšířila sortiment a zahájila výrobu mopedu Solex Flash, který také vynikal atypickými prvky.

Beta RR 4T 498 - 2012

Firma Beta byla založena ve Florencii v roce 1904 pod názvem Società Giuseppe Bianchi a začala vyrábět jízdní kola. V roce 1940 změnila název na Beta a k jízdním kolům přibyl do nabídky pomocný dvoudobý motor. Prvním motocyklem byla v roce 1948 padesátka Cigno s moderním podvozkem a sportovním vzhledem, o dva roky později stopětadvacítka, následovaly větší dvoudobé, i čtyřdobé motory a sportovní úspěchy.

Husqvarna TR 650 Strada - 2012

Husqvarna ve čtvrtém roce pod taktovkou BMW představila do výroby připravený dvouválec Nuda 900 se sportovním, agresivním designem. Zároveň prezentovala studie s jednoválcem 650 ccm MOAB a BAJA v retro stylu, vracející se k úspěšné historii původně švédské značky Husqvarna.

Yamaha XT 500 - 1982

Nástup endur Yamaha se čtyřdobým motorem začal v roce 1976 modelem XT 500 a pro americký trh odvozenou odlehčenou sportovní verzí TT 500 s výkonem motoru 32 koní. Značka Yamaha měla v USA velmi dobrou pozici díky řadě strojů s dvoudobými jednoválci.

Yamaha RD 500 LC - 1984

Tempo vývoje nových modelů motocyklů Yamaha a jejich uvádění na trh bylo v osmdesátých letech úžasné. Yamaha už vyráběla vynikající čtyřdobé čtyřválcové motory, byla ale vyhlášeným japonským mistrem dvoutaktů a dvoudobé motory tehdy ještě měly mnoho zastánců. Za pravdu jim dávaly výsledky dvoutaktů ve sportu, a proto Yamaha stále pokračovala i ve vývoji dvoudobých motorů.