číslo 27

Neznámé prototypy Jawa 400 v testu! Testy Honda NC 700 s automatickou převodovkou a veterán Honda CB 750 Automatic.

Motoxpress 27

Test prototypů Jawa 400 z osmdesátých let včetně historických souvislostí, které nebyly dosud nikdy zveřejněny. Test nových modelů Honda NC 700D a XD s automatickou převodovkou je doplněn testem téměř neznámé Hondy CB 750 Automatic z roku 1977. Gold Wing – luxusní maximotocykl ne pro každého. Úžasně ovladatelné Ducati Streetfighter 848 a KTM 200 Duke. Designově zajímavé a dobře fungující čtyřkolky Cectek. Jawa 500 OHC - na ostrov Man se dá dojet po ose i na veteránu. Zajímavé servisní možnosti přinášejí články o lepení kovů a o nářadí. Birotační motor - první zveřejnění nového českého patentu.

Honda GL1800 Gold Wing

Po prvních ujetých metrech mi vytanula myšlenka, kterou si dovolím tento test uvést: „Po nastoupení do autobusu jsem zvyklý označit si jízdenku, ne se posadit za řídítka.“

Jawa 400

Poslední náročný pokus o vývoj zcela nového dvoudobého dvouválcového motoru Jawa proběhl ve druhé polovině osmdesátých let a vznikla výkonná, vzduchem chlazená čtyřstovka s pětistupňovou převodovkou. Šance na její uvedení do výroby ale byly ještě méně pravděpodobné, než tomu bylo u většiny zamýšlených cestovních motocyklů, vyvíjených ve VVZ Jawa v průběhu několika předchozích desetiletí.

Honda NC 700D Integra

Rozhodně bych byl nerad, kdyby titulek vyzněl nějak nelichotivě vůči ženám. Všichni ale víme, že na techniku si potrpí jen málokterá, což přitom vůbec neznamená, že by ženy měly být obecně horšími řidičkami, nebo že by je nebavilo jezdit na motocyklech. Protože ale i u aut inklinují k automatické převodovce, tak jsem přesvědčen, že modely NC 700D mohou pro některé ženy představovat ideál motocyklu.

České půllitry na Manx Rallye

Mekkou silničních motocyklových závodů je ostrov Man, s dlouhou a obtížnou tratí, na které v minulém století bojovala většina slavných závodníků. Naši republiku zde reprezentoval především František Šťastný.

Ducati Streetfighter 848

Ducati je jednou z mála značek, která volně dýchá i v současných poměrech stagnací zúženého trhu motocyklů. Její prodeje se v roce 2012 celosvětově zvýšily o 16%. Je to nejen proto, že Ducati jsou motocykly designově nápadité a technicky všestranně špičkové, ale i proto, že značka v posledních letech představuje novinky, které oslovují mnohem širší klientelu než bývalo dříve obvyklé.

Honda CB 750 Automatic

Koncem sedmdesátých let si od modelu CB 750 Automatic slibovala Honda výnosné prvenství na trhu USA v novém segmentu silných cestovních motocyklů s automatickou převodovkou, jehož existenci tímto modelem zahájila. Ohlas byl ale nečekaně slabý a tehdejší nezdar byl stvrzen i následujícími desetiletími, po která se ani nikdo jiný nepokusil podobný projekt prosadit. Až při současném strmém nástupu velkých jednostopých automatů (opět značky Honda) nastala ta pravá chvíle k připomenutí prvního zajímavého pokusu této značky uvést na americký trh velký motocykl, který neměl na řídítkách páčku spojky a při jízdě na něm nebylo třeba řadit.

KTM 200 Duke

Na téhle motorce jsem už jezdil, byla to ale stopětadvacítka. Byl jsem z ní trochu rozpačitý, úroveň podvozku příliš převyšovala to, co nabízel motor. Stopětadvacítka, a ještě uškrcená předpisem pro kategorii řidičského oprávnění A1. Ovšem dvoustovka, to je jiná písnička. Výrobce přidal motorce přesně to, co jí scházelo.

Cectek Quadrift

Současné čtyřkolky, disponující už rozumně využitelným výkonem, jsou za desítky let vývoje technicky velmi vyspělé. Liší se samozřejmě různými konstrukčními detaily, propracováním podvozku, výbavou, ale mnohdy si jsou velmi blízké designem, že laik je od sebe stěží odliší. Jednou z mála výjimek jsou čtyřkolky značky Cectek, které jsou identifikovatelné už z dálky a na první pohled.

Piaggio Liberty 125

Jsem dávným propagátorem jednostopých užitkových vozidel – skútrů, a tentokrát jsem si opravdu smlsnul. V posledních listopadových dnech jsem se stavil u dovozce Piaggio dohodnout zapůjčení italského pošťáckého skútru s tím, že sezóna skútrů nekončí s motocykly, je omezena až sněhem, a že je tedy pořád vhodný čas pro test služebníka na dvou kolech.

Birotační motor

Celým názvem „Birotační pístový spalovací motor“ je aktuální český konstrukční projekt s právě probíhajícím patentovým řízením. Stále se u nás najdou chytré hlavy a je škoda, že se náš stát tak málo stará o podporu lidí, kteří se snaží svoji myšlenku dotáhnout ke hmatatelnému výsledku i za cenu značného snížení životního komfortu.

Lepení kovů

Nejen při opravách moderních motocyklů, ale i při restaurování historicky cenných unikátů bývá vhodné posoudit všechny dostupné technologické možnosti a s ohledem na věk a budoucí využití stroje pak vybrat pro řešení konkrétního problému tu optimální.

Kleště knipex

V loňském roce jsem si na stránkách pro motorkáře všiml propagace kleští Knipex Cobra, což mě poměrně překvapilo. Vím o jiných kleštích, pro montáže určitě mnohem vhodnějších. Nesou také značku Knipex.

Jawa 500 OHV - 1930

Prvním motocyklem vyrobeným pod značkou Jawa byl model 500 OHV. Továrník František Janeček převzal od německé firmy Wanderer nejen licenci, ale i kompletní technologii včetně výrobního zařízení a rozpracovaných kusů. Motocykl, původně uvedený na trh v Německu v roce 1927, měl nedostatky - například praskání přední vidlice a rámu. Proto byly během výroby od roku 1929 realizovány mnohé změny.

MV Agusta 175 CSTL Economica - 1958

Mnoho let předtím, než se značka MV Agusta nesmazatelně zapsala do dějin dlouhou řadou vítězství v nejvyšší třídě Moto GP, začala po opuštění letecké výroby vyrábět motocykly s jednoválci nízkých kubatur. Ty byly během prvních dvou desetiletí po skončení druhé světové války masově využívány nejen jako dopravní prostředek, ale řada jezdců se sportovním duchem si užívala jejich dynamické parametry pro volnočasové aktivity.