číslo 23

Poprvé zpracovaná historie značky Ogar, Test a historie Jawa Robot. Testy BMW, Honda, Triumph, Kymco.

MOTOXPRESS 23

Historie třetího největšího meziválečného výrobce motocyklů v ČSR - Ogar - poprvé souborně zpracována, popsány všechny modely. Test vzácně zachovalého exempláře Jawa Robot na obutí původním z výroby! Testy BMW F 800 GS, Honda CBF 1000, CB 1000R, Triumph Thunderbird. Designem i jízdními vlastnostmi vynikající chopper Honda VT 1300 CX. Kymco Quannon 125, sportovní silniční čtyřkolka SMC RAM 520RR. Skútry TGB 50 a 300, hybridní tříkolka Piaggio MP3. Kam se ubírá freestyle motokros?

Ogar 250, model 1946

Mladou firmu, která si na domácím trhu vybudovala ve velmi krátké době skvělé postavení i díky úspěchům ve sportovních podnicích, krutě zasáhla druhá světová válka. Za německého protektorátu byly naše strojírenské závody přinuceny vyrábět díly pro zbraně, vozidla a letadla pro potřeby německé armády. Jakákoli jiná výroba byla velmi problematická.

Ogar 175 – Jawa model 656.0 - 1977

Pražská továrna našeho před druhou světovou válkou třetího největšího výrobce motocyklů, značky Ogar, byla po válce, po znárodnění, předána komunistickou mocí značce Jawa. Na Jawu byla také převedena práva k užívání značky Ogar. Jawa pak krátce používala značku Ogar pro cestovní dvouválcové třistapadesátky a využila ji ještě v sedmdesátých a osmdesátých letech pro označení továrních motocyklů pro Šestidenní soutěž.

BMW F 800 GS - 2010

Paralelní dvouválec s obsahem 800 ccm vyplnil v roce 2006 mezeru ve střední obsahové kategorii v sortimentu cestovních motocyklů BMW a dva roky poté se objevil i v podvozku cestovního endura. Pro enduro málo obvyklé uspořádání válců přineslo mezi cestovní endura BMW navíc i stroj s odlišným charakterem, s klidnějším motorem a s uhlazenějším chodem, než jak se chová ostrý jednoválec nebo pro někoho příliš výkonná dvanáctistovka GS.

Yamaha XT 1200Z Super Ténéré - 2010

Yamaha obsadila v roce 2010 kategorii, ve které dosud vládla jen její konkurence. Mezi největšími cestovními endury se objevil motocykl s dosud málo obvyklým řadovým dvouválcem. Jeho mírný charakter lze pozměnit konstrukcí klikové hřídele, proto jsou ojniční čepy přesazeny o 270°.

BD 500 - 1927

Jaroslav František Koch byl velmi nadaným konstruktérem a v době, kdy to ještě nebylo obvyklé, věřil ve ventilový rozvod OHC. Už v roce 1923 postavil prototyp pokrokově řešené třistapadesátky, nenašel ale investora pro rozběh výroby.

Böhmerland – Čechie 350 - 1937

Důvodem dvojjazyčného označení bylo sídlo výrobce v Sudetech, kde se běžně oba jazyky používaly. Zakladatel firmy a zároveň konstruktér Albin Liebisch se od počátku dvacátých let zabýval nápady na konstrukci svérázných, mohutných motocyklů se čtyřdobými motory.

ČZ 180 model 487.4 - 1992

Model 487.4 byl poslední designovou verzí ve velkých sériích vyráběných motocyklů ČZ původní modelové řady s motory 125 ccm (model 476) a 175 ccm (model 477), vyráběné od roku 1968. Na tehdy nových motorech s hranatými tvary byly od té doby prováděny jen mírné úpravy, změny na podvozku se kromě designu týkaly především odpružení a přední brzdy. V roce 1990 byly modely 487.3 a 488.3 (125 ccm) osazeny rameny přední vidlice z Jawy a později i kotoučovou brzdou.

ESO 500 silniční - 1958

Divišovská značka ESO je spjata se jménem jejího zakladatele – napřed mechanika, pak závodníka, a nakonec konstruktéra a továrníka Jaroslava Simandla. Jako všestranný závodník patřil k tehdejší naší elitě. Před válkou pracoval jako mistr ve vývojové dílně v Jawě, po válce začal jako majitel nástrojárny vyrábět díly pro závodní motory anglické značky JAP. V roce 1949 se zúčastnil Šestidenní soutěže v Anglii a od roku 1950 již vyráběl vlastní motory, kopie JAP. Začal je označovat svojí iniciálou S, odtud ESO.