číslo 25

Šestiválec BMW, Honda Crossrunner, KTM 990 SMT. Bomby z poválečné historie: Jawa pérák 350 OHC a motokros ESO.

MOTOXPRESS 25

Prý asi žádný jiný novinář si nedovolil výtku proti šestiválci BMW, ale proto je tu MOTOXPRESS! Testy: Honda Crossrunner, KTM 990 SMT, Triumph Rocket III, skútry Aprilia a Honda SW-T600, hlavně ale test a historie unikátní a úžasné Jawy 350 OHC z roku 1946. Zlatý hřeb - krosky ESO v podání jezdců z padesátých let, setkání jezdců s jejich bývalými stroji a konstruktérem Jaroslavem Červinkou při příležitosti osmdesátin slavného závodníka Míly Součka. Návštěva motocyklového veletrhu v Miláně. Pérák přestavěný na čtyřtakt, muzeum historických motocyklů u Rakovníka. FMX prezentace Petra Piláta, backflip s naším fotografem. Explorer – kroska přestavěná na sníh: vpředu lyže,vzadu hnací pás.

Explorer

Explorer můžete mít nejen jako software ve svém počítači, ale i jako hardware na svém motocyklu. Ani jedno ani druhé už není v principu žádnou novinkou, obojí je po léta vylepšováno k dokonalosti a obojí úžasně rozšiřuje využití základního přístroje.

Jawa 90 model 53.37 Roadster - 1972

Jawa 90 sledovala nastupující světový trend lehkých a výkonných motocyklů. Pro záměr masívního exportu do států Evropy i do USA získaly označení JAWA, přestože s Jawou neměly nic společného.

Ogar 350 OHC prototyp - 1946

V průběhu druhé světové války byla výroba dvěstěpadesátek Ogar omezena, nevyšel ani pokus s levnou stopětadvacítkou s motorem Sachs. Přesto byly potají vyvíjeny nové modely pro budoucí mírovou výrobu. Kromě zcela nové dvěstěpadesátky, která byla vyráběna po válce, vznikla ihned po válce i čtyřdobá třistapadesátka. Její konstruktér, inženýr Vincenc Sklenář, na motocyklu pracoval po odchodu z Jawy.

ČZ 350 OHC model 510 - 1978

Po zadání Generálním ředitelstvím Československých automobilových závodů v roce 1975 byl v Jawě i v ČZ započat vývoj motocyklu s dvouválcovým čtyřdobým motorem 350 ccm. Měl být vhodný pro vývoz do Sovětského svazu i pro export do nesocialistických zemí, kde se naše motocykly již obtížně prodávaly.

Jawa 250 Sport model 590 - 1968

Jawa se řadou Sport opět po deseti letech vrátila ke kolům s devatenáctipalcovými pneumatikami. Vyžádal si to export na trhy rozvinutých zemí, kde již v šedesátých letech se začal motocykl přesouvat od dopravního prostředku k volnočasovým aktivitám.

CR&S DUU Deperlù - 2012

Italská firma CR&S (Cafe‘ Racers & Superbikes), založená v roce 1993 se účastnila s vlastním motocyklem Britten V1000 silničních závodů. Po vítězstvích v Daytoně, na šampionátu superbiků Nového Zélandu a dalších úspěších ukončil tým v roce 1997 závodní činnost a začal připravovat lehký a výkonný sportovní motocykl se vzduchem chlazeným jednoválcem Rotax. V roce 2004 vyjel prototyp a od roku 2006 byla zahájena malosériová výroba modelu VUN.

Royal Enfield 1000 model KS - 1930

První motocykl vyrobila anglická firma Royal Enfield v roce 1901. Od té doby vzniklo pod značkou Royal Enfield mnoho modelů motocyklů i s dvoudobými, především ale se čtyřdobými jednoválci a od roku 1910 s vidlicovými dvouválci, až do obsahu 1140 ccm. Vidlicové dvouválce švýcarské MAG a anglické JAP byly používány jen první čtyři roky, poté už byly vyráběny vlastní.

Ducati 1199 Panigale S Tricolore - 2012

Značka Ducati udělala v roce 2011 ve svém výrobním programu rázný řez, když v konstrukci nového supersportu opustila několik svých tradičních, poměrně zásadních prvků. Po léta charakteristický příhradový rám z ocelových trubek byl nahrazen váhově úsporným hliníkovým, na jehož tuhosti se podílí podvěšený motor.

Honda GL1800 Gold Wing - 2012

Cestovní motocykl Honda Gold Wing se stal pojmem brzy poté, co byl v roce 1975 uveden na trh první model GL1000. Byl poháněn litrovým plochým čtyřválcem o výkonu 82 koní a vážil 295 kilogramů. Postupně se zvyšoval zdvihový objem motoru - v roce 1979 na 1100 ccm, o pět let později na 1200 ccm, až v roce 1988 došlo k významné změně.

Piaggio Zip 50 a Aprilia Scarabeo 200 NET

Od roku 2011 přesídlilo zastoupení pro českou republiku značek Piaggio, Gilera a Vespa do firmy A-Spirit, která tak jako český výhradní dovozce Aprilia a Moto Guzzi rozšířila svůj italský sortiment. Tento článek je tedy nejen testem, ale zároveň malým nahlédnutím do široké nabídky italských skútrů, které se od letoška soustředily pod jednou střechou a jsou pochopitelně nabízeny celou sítí českých prodejců.

Honda SW-T600

Máme tu v testu jeden přežitek od Hondy… co o něm tak napsat? Že v roce 2011 oslavil desetileté výročí svého vzniku? To výročí a pár dalších okolností mi přihrály k tomu, abych nabil hlaveň ostrými. Jak je to vlastně s maxiskútry? Stanou se přežitkem?

Vzhůru kolama

O tandemovém skoku jsem s Petrem mluvil už minulý rok. Kdo by to nechtěl zažít? Ten pocit letět hlavou dolů v takové výšce! Sebevědomě jsem se ucházel o skok samozřejmě s dopadem na hlínu a klidně i před publikem. Petr mě ale ujistil, že na hlínu tandem není vůbec žádná legrace a nemůže to zkoušet s kýmkoli. Skočit ale backflip do molitanu s pasažérem prý není problém, a tak jsem moc rád přijal pozvání do jeho FMX parku v Čerčanech.

Pilníkovo podzimní odpoledne

V loňském světovém žebříčku jezdců FMX se náš pilný skokan Pilník — Petr Pilát umístil na jedenáctém místě a má velmi dobře našlápnuto na další postup. Letos po maturitě se stal opravdovým profesionálem.