JourneyMan 300X

Dravé čtyřkolky

15.06.2005 - Vyšlo v čísle 3
JourneyMan 300X – pozoruhodné stroje za dostupnou cenu

Co hledá každý zákazník? Zboží kvalitní, a přitom levné. Tyto parametry se zdánlivě navzájem vylučují, přesto každý v takový nákup doufá. Pokud hledáte čtyřkolku, která nepatří mezi nejvýkonnější a nejdražší elitu, nechcete ale tu nejlevnější, línou stopětadvacítku, ještě s komplikovaným ovládáním s řadící pákou, a přitom chcete dobře nakoupit, tak mám pro vás tip.
Je nasnadě, že předmět toho levného nákupu nebude pocházet přímo z Japonska nebo z Ameriky, i když… Firma Linhai, jeden z největších čínských výrobců motocyklů, už léta hledí na kvalitu svých výrobků. Zato vývoj, ten z gruntu přenechali konstruktérům právě ve zmíněných lokalitách. Vlajková loď Linhai ve čtyřkolkách s motorem o obsahu 260 ccm, u nás prodávaná pod obchodním označením JourneyMan 300X, má kompletní šasi okopírované z vynikajících amerických čtyřkolek Polaris a pohonná jednotka je v tomto případě licenční kopie vyzkoušených motorů Yamaha, používaných ve skútrech Majesty.
Původní šasi bylo v Americe zkonstruováno i pro mnohem výkonnější motory, takže pokud ho nenamotáte na strom, bude mít úžasnou životnost. Široké uložení předních ramen v pouzdrech se speciální výstelkou, zavěšení kol na vzpěrách McPherson s účinnými tlumiči a progresivními pružinami, vzadu široké uložení zadní kyvné vidlice, odpružené seřiditelnou pružící a tlumící jednotkou, k tomu na každém kole kotoučová brzda a bezúdržbový převod kardanem, to je v kostce popis podvozku moderní čtyřkolky.
Motor o obsahu 260 ccm nemá s rozpohybováním stroje žádný problém. Výkon stačí jak pro strmé výjezdy, tak pro rychlost přes 80 kilometrů za hodinu po rovině. Umožňuje to převodovka, na které si předvolíte stejně jako je obvyklé u velkých čtyřkolek pomalou nebo rychlou vpřed, případně zpátečku. Pak už stačí jen přidat plyn, automatická odstředivá spojka spíná k rozjezdu a variátor udržuje při vzrůstající rychlosti vozidla otáčky motoru v oblasti optimálního kroutícího momentu.
Čtyřkolka Journey Man 260 sice patří do kategorie pracovních strojů, dá se s ní ale úžasně řádit v terénu nebo na polní cestě. Pro jiné využití je zase zajímavá homologace pro silniční provoz. S modelem doplněným předpisovou výbavou a osvětlením a samozřejmě s řidičským průkazem na osobní automobil, nebo jen pro podskupinu B1 (od sedmnácti let) můžete i na silnici.
Kromě předprodejních úprav, kterými projdou všechny čtyřkolky, má česká firma JourneyMan v zásobě fígle na zvýšení výkonu a spolehlivosti stroje, a k tomu ještě různá zakázková příslušenství. Hlavně ale má skladem veškeré náhradní díly a nejdelší termín, ve kterém jsou schopni provést jakoukoli opravu, i po těžké havárii, vyráží dech – tři dny. Ono se to ale opravuje, když je po ruce materiál a šéfmechanikem a zkušebním jezdcem firmy je náš legendární soutěžák Jiří Císař.
Od 1. 7. bude blízko dálnice, kousek od Říčan, otevřeno nové centrum JourneyMan se servisem, skladem a zkušební tratí.
Majitel firmy, pan Petr Fabián, má na testy fikaně nachystanou skoro novou čtyřkolku na úplně nových pneumatikách, aby stroj, poháněný jen zadní nápravou, nezaváhal v terénu v prudkých stoupáních. Faktem je, že bych se rád svezl na skoro holých gumách, jestli by se pak už ten chybějící pohon předních kol, kterým disponují mnohem dražší stroje, konečně projevil. Ta čtyřkolka vyšplhala každý krpál, který byl v dosahu, vyhrabala se z rokle zaváté loňským listím, prostě se nestalo, že by scházel výkon, nebo pohon předních kol. Slezli jsme až když kapal pot z helmy a elektrický ventilátor u chladiče dolaďoval teplotu kapalinou chlazeného motoru.
Uvědomil jsem si, že pokud má člověk chuť si občas zařádit v terénu se čtyřkolkou, tak bude trvat dost dlouho, než se vám zrovna tahle čtyřkolka začne zdát málo výkonná. Potvrdil to i Jiří Císař, který si po počáteční nedůvěře tyto čtyřkolky oblíbil nejen pro jejich jízdní parametry, ale i proto, že zná detailně každou jejich součástku.
Pan Fabián nás nakonec upozornil na zajímavou věc: přímo v Číně vznikají značně ošizené napodobeniny tohoto stroje, už se dokonce objevily na našem trhu. Nenechte se tedy zmást nízkou cenou! Kvalitu pravých čtyřkolek JourneyMan zdůrazňuje jejich prodejce i tím, že sám zvýšil záruční dobu na podvozek na tři roky!

Honza Čejchan, foto: Jan Čejchan ml.