SMC Jumbo 720R 4x4

Hodně velká hračka

17.06.2011 - Vyšlo v čísle 24
Taiwan vyrábí mnohé z nejlepších čtyřkolek na světě a pro mnohé z jiných nejlepších dodává velmi podstatnou část komponentů, ale o tom se příliš nemluví, aby bylo proč držet jejich vyšší prodejní cenu. Značka SMC se nestydí za to že je taiwanská, a tak i cena jejich nové vlajkové lodi je velmi příznivá.

Po minulém testu sportovní silniční čtyřkolky SMC RAM 520 RR, se kterou jsem si opravdu užil, jsem se těšil na nový největší stroj této značky. Nesly se kolem něj fámy o úžasném motoru a o tom, že v dnešním přetlaku modelů na světovém trhu investovala značka SMC neskutečné peníze do vývoje motoru pro superstroj, který má dostat většinu konkurence na kolena.
Výsledkem je opravdu pěkný kousek z nejvyšší kategorie pracovních čtyřkolek. Tedy pracovních… tohle označení už asi vzbuzuje úsměv nejen na mé tváři. Slovo pracovní napíšu povinně do textu, protože se jedná o stroj z oné škatulky. Nicméně pokud bych měl postupně testovat tu spoustu existujících „pracovních“ čtyřkolek a porovnávat, která je lepší na vožení dříví z lesa, odklízení sněhu a zásobování horské chaty, musel bych si připadat jako pitomec. Protože stačí pohon na 4, uzávěrka předního diferáku, trochu slušné odpružení, motor aspoň 350 kubíků a vyhoví asi každá.
Jenže skutečnost vypadá tak, že s pracovními činnostmi, které jsem vyjmenoval, se spíš jen okrajově setká pouhá menšina prodaných strojů. Nalijme si tedy čistého vína: pokud se toužíte vydat na tůru po rumunském pohoří dokud tam ještě nedorazili ekologičtí aktivisté nebo máte chuť si pořádně zablbnout v terénu, tak tuhle „práci“ pro vás odvede SMC Jumbo 720 ve špičkové kvalitě.
Když už jsme u toho výsměchu „pracovní“, tedy ryze užitkové technice, tak je ještě namístě zmínka o celkově moderním, dravém designu, zvýrazněném hliníkovými disky kol, které vypadají jako z Lamborghini. Takto zdobit traktůrek by bylo jistě zbytečné. Ovšem na to, k čemu ve skutečnosti tyto stroje slouží, je zapotřebí zájemce oslovit už na první mrknutí oka, a to se v tomto případě jistě podařilo.

 

Vyspělá technika

Co tedy SMC Jumbo 720 nabízí? Začneme motorem, který se obsahem řadí mezi největší jednoválce a je novinkou, evidentně vyvinutou s cílem předvést nejen jak může velký jednoválec fungovat, ale i co vydrží. Je to zřejmé nejen z informací o investicích do jeho vývoje a z množství použitých drobných, ale důležitých komponentů od renomovaných japonských výrobců (píst, pístní kroužky, spojka, ložiska, karburátor, řemen variátoru, startér, generátor). Stačí srovnat výkon motoru se čtyřkolkou SMC RAM 520RR, testovanou v minulém čísle našeho časopisu. Byl to bombastický sportovní stroj, proti Jumbo 720 s obsahem motoru zhruba o čtvrtinu nižším, přitom ale s udávaným výkonem dokonce vyšším o dva kilowatty. Důvod je jasný. Nový motor modelu Jumbo 720 má mít vysoký kroutící moment i výkon už při nejnižších otáčkách, zároveň co nejklidnější chod a velkou životnost. Lze posoudit, že to první se podařilo a životnosti se dá v tomto případě věřit.
Výkon motoru je dále přenášen přes dostatečně dimenzovanou automatickou variátorovou převodovku a soustavu bezúdržbových kardanových hřídelí na rozvodovku zadní nápravy a uzávěrkou vybavený diferenciál přední nápravy. Volby pohonu na dvě nebo na všechna kola a uzávěrka pro pohyb v nejtěžším terénu jsou zapínány elektricky. Samozřejmostí je vložená převodovka pro volbu mezi pomalým a rychlým chodem vpřed, neutrálem a zpátečkou.
Nezávislé zavěšení všech kol na dvojicích ramen se seřiditelným předpětím pružin v pěti stupních zajišťuje stroji výbornou ovladatelnost i jízdní komfort.
Pohodlí jezdce i spolujezdce je dále zajištěno také uložením pohonné jednotky v gumových silentblocích, hlavně ale dobře tvarovaným širokým sedlem, pro které je na velkém stroji dostatek místa. Dost místa je také pro nohy a není ani problém s převážením značného nákladu na pevných nosičích. S plně naloženým strojem si poradí nejen silný motor, ale i výtečně fungující kotoučové brzdy. Brzda zadní nápravy je řešena celkem obvykle jedním kotoučem, umístěným z důvodu nezávislého zavěšení kol před rozvodovkou. Na kotouči je místo běžnějšího kombinovaného třmenu provozní brzdy ještě druhý třmen pro brzdu parkovací, což je z hlediska možných poruch, seřizování a oprav dobré řešení. Pohodlné ovládání automatu s odstředivou spojkou jen pomocí plynu a brzdy doplňuje palubní deska s LCD displejem, zobrazujícím všechny potřebné i nepotřebné (otáčkoměr) provozní informace.
Nejen toho, kdo myslí na turistiku, potěší čtyřiadvacetilitrová nádrž a až kuriózní je počet uzavřených odkládacích prostorů na drobné předměty. Byl pro ně využit kdejaký kout, což je velmi dobře. Potvrdí to každý, kdo takové vozidlo opravdu používá víc, než jen k jízdám kolem chalupy. Dva příruční kastlíky jsou v předních blatnících, dva větší prostory najdete po odklopení sedla a ještě jeden další zamykací je přístupný zezadu pod nosičem.

 

Svezení na jedničku

Nejedná se samozřejmě o převodovou jedničku, kterou variátor stejně nemá, ale o poznatky z veselého odpoledne, kdy jsme čtyřkolku trápili na malé motokrosové trati poblíž Sázavy. Byla radost s ní jezdit, přes robustnost je její ovladatelnost výtečná. Při obtížných manévrech jsme ocenili velký rejd, vyprostila se z neuvěřitelně zapeklitých terénních pastí a lezla by snad i po zdi, kdyby jí to fyzikální zákony dovolily. Snadno se řídí a neunavuje jezdce přesto, že řízení nemá posilovač.
Odpružení stroje je z výroby řešeno s ohledem na co nejvyšší pohodlí osádky vozidla pro pracovní a turistické využití stroje. Je tedy poměrně měkké a s velkými zdvihy. Vyzkoušeli jsme Jumbo 720 na polních cestách, při pomalých průjezdech ve velmi obtížném terénu s pohonem všech kol i při rychlých průjezdech v pohodovém terénu motokrosové
tratě, kde jsme nakonec měli trochu „problém“ s pneumatikami.
Mnohem víc, než při zapřažení vozíku naloženého poleny, při montáži sněhové radlice, travní sekačky nebo některého z dalších zemědělských a komunálních příslušenství, se čtyřkolka prověří při řádění v terénu. Jeho běžnou součástí jsou samozřejmě smyky, při kterých od kol odletují gejzíry hlíny. Těší to jezdce samotného i fotografa, jenže tentokrát to několikrát vypadalo, že čtyřkolka poletí vzduchem panna orel.
Neuvěřitelné pneumatiky Maxxis Bighorn, které se v náročném terénu vyhrabou úplně odevšud, mají takové záběrové schopnosti, že ani na písčitohlinité trati nebylo vůbec snadné dostat je v zatáčce do smyku. Držely při stále rychlejších průjezdech a přes účinek zkrutného příčného stabilizátoru a snahu jezdce stroj vyvážit docházelo díky měkkému odpružení k náklonu stroje, až po ztrátu kontaktu vnitřních kol s podkladem. Na sypkém materiálu v zatáčce žádný smyk a vnitřní kola ve vzduchu – prostě problém. Čili opačný pohled: ty pneumatiky i podvozek jsou zatraceně povedené. Jen pro nejnáročnější používání stroje, až třeba v off-roadových soutěžích, by byla nezbytná úprava odpružení. To už je ale nad rámcem testu sériové čtyřkolky, která u nás prošla na jedničku.

Honza Čejchan, foto: autor