KTM 200 Duke

Nejmenší Duke roste

21.09.2013 - Vyšlo v čísle 27
Na téhle motorce jsem už jezdil, byla to ale stopětadvacítka. Byl jsem z ní trochu rozpačitý, úroveň podvozku příliš převyšovala to, co nabízel motor. Stopětadvacítka, a ještě uškrcená předpisem pro kategorii řidičského oprávnění A1. Ovšem dvoustovka, to je jiná písnička. Výrobce přidal motorce přesně to, co jí scházelo.

KTM 200 Duke si zaslouží všestrannou chválu a není přitom potřeba přimhouřit oko. Takovou motorku mít, když mi bylo osmnáct! Jezdil jsem tehdy na třipade Jawě, to jsem ji ještě neměl upravenou, a tak výkonem i maximální rychlostí ke stotřicítce se tvářila srovnatelně s dnešní KTM 200 Duke. Takové srovnání je ale zářným příkladem toho, jak se mohou podobně tvářit čísla na papíře, přestože ve skutečnosti je všechno úplně jinak. Hlavně podvozek. Jawa z konce šedesátých let se při ostré jízdě v zatáčkách vlnila a houpala jako lochneska, proti tomu malý Duke je něco nesrovnatelného. Poměrně tuhé odpružení odpovídá požadavkům jak pro přepravu dvou dospělých osob, tak na výtečnou ovladatelnost při sportovní jízdě a pro řádění mladých jezdců.
Maximálka ke stotřicítce je u KTM v pohodě, v podstatě normálně použitelná
rychlost. Proti tomu Jawa se trápila při vytáčení motoru tak, že ušní bubínky ukazovaly do červeného políčka. Ve stotřiceti se motoru zdálo o čertech a při ostřejší jízdě člověk váhal jestli raději řadit dřív, nebo ještě moment počkat a doufat, že to motor přežije.


Pro mladé
Není co zeširoka vysvětlovat, KTM 200 Duke má k tomu povedenému podvozku
konečně motor ušitý na míru. Nerad bych, aby to vyznělo jako negace KTM 125, ale zákonem omezený výkon motoru pro řidičské oprávnění šestnáctiletých je zkušenému jezdci obtížně akceptovatelným parametrem, a to právě u jinak tolik povedené motorky. Je jisté, že dospělé naháče KTM Duke byly léta velkým lákadlem, a tak v roce 2011 rakouský výrobce dopřál mladým, začínajícím motoristům zmenšeninu – přitom pěknou, opravdickou,
rozpoznatelnou motorku. O kousíček menší a hlavně lehčí podvozek a o hodně menší motor s objemem 125 ccm, což je pro začátečníky ideální. Pro nižší stupeň řidičského oprávnění je legislativně omezen výkon i objem motoru. V testu je pak nutné takový stroj hodnotit spíš z hlediska kvalit podvozku a designu.
Proto když jsem před rokem zkoušel přiškrcenou stopětadvacítku, byla to pro mne přece jen slabota a musel jsem motocykl hodnotit právě z toho podstatného hlediska pro koho a k čemu je určen. Šasi by jelo až by brečelo, motor to ale nedal. Příjemný, tuhý a dobře odpružený podvozek potřebuje ke svěžímu životu také odpovídající koníky. Ty dostal právě v modifikaci s motorem 200 ccm, a tak vznikl motocykl dobře vyvážených proporcí, se kterým už je opravdu radost jezdit.
KTM 200 Duke určitě není jednou z nejlevnějších možností na co přestoupit ze stopětadvacítky, nebo co si třeba pořídit „na stará kolena“, zato je to ale motocykl, na kterém se i zkušený cítí dobře. Začínající jezdec se na něm rozjezdí k pocitu jistoty při ovládání dynamičtější motorky a může si pak troufnout i na mnohem silnější stroje. Není snad třeba rozebírat detaily technických parametrů, jak bývá v testech zvykem. Není tu nic ohromujícího, určitě ale nic negativního, a tak text berte jen jako doprovod k několika fotkám z krátkého poježdění s touto hodně povedenou malou motorkou. Nakonec je třeba dodat, že malý Duke stále roste a pro sezónu 2013 je už připraven další model, KTM 390 Duke, opět se lišící jen motorem, který má objem 373 ccm a výkon 44 koní. Takže snad abych si nakonec ještě jednou posteskl – ta jawina třipade měla koní osmnáct, v převodovce o dva kvalty míň a vážila zhruba stejně…

Honza Čejchan, foto: Jan Čejchan ml.

 

Jen pro mladé?

Právě že ne. Tady je zářný příklad. Další test v testu - motorku zkoušela i kolegyně fotografka.

V minulém čísle měla ještě bez řidičského oprávnění pro motocykly první vstup s tříkolovou třistapadesátkou, určenou právě i pro řidiče automobilů. Ihned po loňském absolvování autoškoly, s čerstvým řidičákem na velké motocykly, se stal prvním zkoušeným strojem KTM 200 Duke. Proti autoškoláckému půllitru se na lehkém stroji cítila jistěji, a proto i bezpečněji. Nemusela ani nic říkat, bylo patrné, jak si po každých pár stovkách metrů s motorkou líp rozumí.
Nezkušený mladý řidič často vyrazí hned naplno a buď to vyjde, nebo dá ránu. Na vyzrálém, zodpovědném člověku je víc rozpoznatelná počáteční nejistota a její odbourávání, ke kterému významně přispívá právě kvalitní technika.
Oba jsme se při hodnocení motocyklu shodli, že malá KTM úžasně padne do ruky a dokonce i kolegyně Pavla prohlásila, že měla pocity, jako by na té motorce už dřív jezdila. A to je od totálního začátečníka hodně dobrá pochvala, nebo ne?