Čupr Čopr kolo

Čupr Čopr kolo

15.06.2005 - Vyšlo v čísle 3
Viděli jste kolo s přední vidlicí těžší, než všechno ostatní dohromady?

Ve Švýcarsku, kde byly již před léty k vidění různé bizarní konstrukce jízdních kol, se asi objeví každá šílenost, kterou si v tomto oboru kdokoli kde na světě vymyslí.
Jízdní kolo – chopper pochází celkem logicky z USA, je výrobkem firmy Nirve Sports z Fountain Valley v Kalifornii. Schválně jsem si půjčil kousek, který tak vyhoví pro jízdu do hospody po naprosté rovině – má totiž jen jediný převod. V nabídce je i verze s třírychlostní planetovou převodovkou v zadním náboji. S tím by možná šlo jet i do mírného kopce, ale větší stoupání je jistě problém, protože obvyklé cyklistické zabrání do pedálů vestoje je proveditelné asi jako stoupnout si do stupaček na V-Rodu před skokem.
Pro lepší přenos síly by pomohlo jedině pořádné opěrátko za zády, navíc by takový prvek ještě podtrhl designový záměr tvůrce tohoto samohybu. Určitě to brzy někoho napadne. Ale jezdit se na tom kupodivu dá.
Nějaké dlouhé pojednání o jízdních vlastnostech, ovladatelnosti, překonávání nerovností nebo přenosu síly na pedály nemá smysl, všechny tyhle parametry jsou hluboko v mínusu. Ale neotřelý design, novost, jedinečnost, výjimečnost, to jsou vlastnosti, se kterými lze na dnešním překypujícím trhu prorazit.
Při koupi jízdního kola je dnes málokdo motivován v první řadě jeho užitkovými parametry, účelem jízdy bývá spíš odčerpání přebytečných kalorií, a to i ve Švýcarsku, kde je jízdní kolo mnohem obvyklejším dopravním prostředkem k jízdě do školy, do práce nebo alespoň ten kus cesty na nádraží, než třeba u nás. Ale ona i taková pravidelná péče o vlastní kondici cestou do práce má jistě něco do sebe, a když už tedy člověk pro sebe něco dělá, tak v přepočtu nějakých třicet tisíc korun jsou jistě dobře investované peníze.

Honza Čejchan