YAMAHA slaví padesátiny

YAMAHA slaví padesátiny

15.06.2005 - Vyšlo v čísle 3
Aneb komentovaný střípek z historie výroby motocyklů na této planetě za posledních 50 let

V některých periodikách se pro navození čtenářova pocitu blízkého kontaktu s redakcí objevují důvěrné zprávy ze života redaktorů, pro potěšení české nátury samozřejmě nejlépe vyhoví zpráva o tom, co se komu přihodilo zlého. Dovolím si vám také jednu takovou naservírovat, jen s tím rozdílem, že zásah, který jsem inkasoval, přenesu i na vás. Tedy alespoň na ty z vás, kteří fandíte našim domácím výrobkům, domácím značkám motocyklů a zajímáte se o jejich historii.
Já, jako celoživotní fanda českých výrobců, zejména ale značky Jawa, kterou mám docela dobře zmapovanou, jsem se pustil do sepisování historie značky Yamaha. To proto, že první motocykl značky Yamaha spatřil světlo světa v roce 1955 a letošní padesátileté výročí výroby motocyklů tedy jistě stojí za pořádnou zmínku. Nebudu vás unavovat výčtem všech zdrojů odkud čerpám informace, cílem ale není vydat jen nějakou další knihu o Yamaze, nýbrž co nejlépe, v rámci možností, zpracovat historii Yamahy. Zkrácená verze již druhým rokem vychází ve firemním časopise Ymoto, vydávaném generálním importérem YAMA MOTO Sport a.s.
A blížíme se k jádru pudla: Yamaha v roce 1980, pětadvacet let po zahájení výroby motocyklů, nebo jinak – z pohledu roku 2005 v polovině historie výroby motocyklů - měla tak široký výrobní program, že se z toho tají dech. Podařilo se mi identifikovat 66, slovy šestašedesát odlišných modelů motocyklů Yamaha, současně nabízených na trhu! To byla ta rána. Nevěříte? Tak tady je máte:

Řada cestovních čtyřtaktů:
XS 1100, XS 850, TX 650, XS 650, XJ 650, SR 500, SR 400, XJ 400, XS 400, SR 250, GX (XS) 250SP

Výkonné silniční cestovní motocykly s dvoudobým motorem:
RD 50, RS 100, RD125DX, RD 200DX, RD 250 LC (RZ 250), RD 400

Řada lehkých motocyklů a mopedů:
V 50, YB 50, FS 1 (FS 50 DX), MJ 50, LS 2, LS 3

Řada minimotocyklů:
LE 50A, LB50-1C, GT 50, GT 80, QA 50, QB 50

Řada chopperů:
RX 50 SP (Special), XS 250 Special, SR 250 Special (U.S. Custom), XS 400 Special (U.S. Custom), XS 650 Special (U.S. Custom), XJ 650 Special, XS 750 Special (U.S. Custom), XS 850 Midnight Special, XS 1100 LG

Skútry:
S 50, SA 50

Řada cestovní enduro:
DT 50M, MR 80, DT 100, DT 125, DT 125E, DT 175E, DT 250, DT 360, DT 400MX, XT 250, XT 500

Řada Trial:
TY 80, TY 250

Řada motokros:
YZ 125, YZ 250, TT 250, YZ 360, TT 500G

Řada soutěžní enduro:
IT 175, IT 250G, IT 425G

Řada silniční závodní:
TA 125, TZ 250, TZ 350, TZ 500, TZ 750


Lehké, silné a sportovní – takový byl titulek článku v časopise Das Motorrad, který představoval novinky Yamahy pro rok 1980. Palety nabídek Hondy, Kawasaki a Suzuki byly jistě podobně široké a jejich výrobky srovnatelné – jinak by totiž nepřežili. Podobně, jako nepřežily jiné japonské značky a jiní světoví výrobci. Kde skončily anglické značky A.J.S., Ariel, B.S.A., Matchless, Velocette, německé Adler, Ardie, Herkules, Horex, Maico, Tornax, Victoria, Zündapp, kde je DKW, průkopník dvoudobých motorů? Všichni tito výrobci měli ve výrobním programu po druhé světové válce kvalitní, rozmanité a moderní motocykly.
Při této úvaze se také vynoří otázka jak je možné, že přežila Jawa? V roce 1980 vyráběla jediný model 350/634, chystal se nový model 350/638, který byl uveden na trh v roce 1983, měl výkon 23 koní a výroba tohoto motoru pokračuje dodnes. Odpovědí je tehdejší izolace socialistických států od světové ekonomiky a téměř monopolní export motocyklů na nenasytný trh Sovětského svazu.
Proto všelijaké pokřiky v tisku a zejména na internetu o tom, jaká jsme byli před x léty motocyklová velmoc a kde by byli Japonci nebýt Jawy, atd., mohou sklidit jen trpký úsměv. Fakt, že hospodaření komunistů zatlumilo v naší zemi normální vývoj je jisté, ale vyslovované úvahy o tom, co by kdyby… jsou většinou podloženy jen velkou neznalostí.
Zkuste naši tehdejší třistapadesátku 634, nebo třeba i poslední model 640, srovnat s také dvouválcovou dvoudobou, ale jen dvěstěpadesátkou Yamaha RD 250 LC model 1980 ! Měla výkon 35 koní při 8500 otáčkách, vážila 139 kilogramů a výrobce udával pozoruhodnou spotřebu těsně pod tři litry.

Honza Čejchan, archív autora