Yamaha XT 500 - 1982
Modelová řada DT ale již nemohla dále pokračovat přes obsah 400 ccm i pro obtíže se startováním výkonného dvoudobého jednoválce. Také americká ekologická omezení vytlačovala dvoudobé motory z trhu.
Yamaha proto vyvinula nové čtyřtakty, poprvé rovnocenné podobným motocyklům jiných značek, které se vývojem čtyřdobých motorů zabývaly již delší dobu.
Jednovačkový čtyřventilový jednoválec se suchou skříní, olejová nádrž uvnitř trubek rámu. Startování nožní pákou, na hlavě válce průhled - okénko pro nastavení motoru před startem, dekompresor. Krátce po zahájení výroby byl pod motor přidán hliníkový ochranný plech a uložení kyvné vidlice dostalo jehlová ložiska. Později bylo oblíbené enduro vyšperkováno hliníkovou nádrží s leštěnými boky a toto provedení je dnes považováno za nejhezčí klasické cestovní enduro z řady XT. Od roku 1983 začal převažovat zájem o nové XT 600 a XT 600 Z Ténéré, oblíbená a designově velmi zdařilá pětistovka se starším podvozkem se přesto vyráběla až do roku 1990.