Ogar 250 Standart Special - 1939

- Vyšlo v čísle 26
V období krize třicátých let se Jan Machek, podnikatel v oboru příslušenství motorových vozidel a majitel firmy Autfit, rozhodl pro výrobu motocyklů. První model Ogar 250 byl kopií belgické FN M 200. Pohonná jednotka měla pouze dvoustupňovou převodovku a společný prostor klikové skříně a převodovky, která tak byla také mazána pouze směsí oleje s benzínem.

Snad i proto bylo v manuálu předepsáno mísení benzínu s olejem v poměru 1:10 až 1:12.
Ogar 250 byl představen v roce 1934 a setkal se s velkým zájmem i proto, že první Jawy 250 byly expedovány až o půl roku později. Jak bylo zvykem, účastnily se produkční motocykly závodů a lehké Ogary bodovaly hned v roce 1934. Ve Velké motocyklové soutěži získali závodníci Liška, Nerad a Pokorný zlatou plaketu.
Hned v následujícím roce byl uveden na trh velmi moderní Ogar 4 se čtyřrychlostní převodovkou v monobloku. Přesto se původní dvourychlostní Ogar dál souběžně vyráběl až do roku 1939 jako levnější model Standard, od roku 1936 i v provedení Special se  změnou lakování a s vyšším podílem chromovaných součástek.
Suchá spojka je umístěna až na výstupním hřídeli převodovky, spouštění motoru je proto možné pouze při vypnuté spojce a zařazené rychlosti. Spouštěcí páka byla v roce 1934 na pravé straně motoru, poté vlevo. Bylo vyrobeno celkem 1754 kusů. Vlevo foto dochovaného originálu z roku 1935.