Royal Enfield 1000 model KS - 1930

- Vyšlo v čísle 25
První motocykl vyrobila anglická firma Royal Enfield v roce 1901. Od té doby vzniklo pod značkou Royal Enfield mnoho modelů motocyklů i s dvoudobými, především ale se čtyřdobými jednoválci a od roku 1910 s vidlicovými dvouválci, až do obsahu 1140 ccm. Vidlicové dvouválce švýcarské MAG a anglické JAP byly používány jen první čtyři roky, poté už byly vyráběny vlastní.

Velkým krokem vpřed byl vidlicový dvouválec 425 ccm z roku 1914, se skleněnou olejovou nádrží pod sedlem a vratným čerpadlem v klikové skříni. Byl to jeden z prvních motocyklových motorů s cirkulací oleje. Jen v prototypech zůstaly řadový dvoudobý tříválec o obsahu 675 ccm z roku 1915 (první motor podobné konstrukce na světě) a podél uložený řadový čtyřválec z roku 1919. Firemní heslo zbrojovky „Made like a gun“ ujišťovalo o kvalitě motocyklů.
Široký sortiment se omezil krizí třicátých let a druhou světovou válkou, v padesátých letech byla předána výroba jednoválců do Indie
a poslední motocykly Royal Enfield opustily brány výrobního závodu v anglickém Redditch, Worcestershire, v roce 1967. Vyobrazený největší model konce dvacátých let s mírně podčtvercovým litrovým vidlicovým dvouválcem je z nové série, vyráběné od roku 1930, s přepracovaným motorem a změnami na podvozku (tvar nádrže atd). Proti předchozímu provedení výrobce kupodivu opustil od roku 1930 sdružené ovládání obou brzd nožní pákou. Motocykl byl tehdy nabízen v základní verzi K bez nízkonapěťového zdroje a světel, KL s magdynamem a osvětlením Lucas a KS navíc s palubní deskou, vybavenou tachometrem, ampérmetrem a na přání i hodinami.