Piaggio Zip 50 a Aprilia Scarabeo 200 NET

Koncentrovaná Itálie

12.12.2011 - Vyšlo v čísle 25
Od roku 2011 přesídlilo zastoupení pro českou republiku značek Piaggio, Gilera a Vespa do firmy A-Spirit, která tak jako český výhradní dovozce Aprilia a Moto Guzzi rozšířila svůj italský sortiment. Tento článek je tedy nejen testem, ale zároveň malým nahlédnutím do široké nabídky italských skútrů, které se od letoška soustředily pod jednou střechou a jsou pochopitelně nabízeny celou sítí českých prodejců.

Piaggio Zip 50

Skútr …? Skútřík … ? Skútříček! To je to správné označení! Je malý, lehoučký a pohání ho jednoduchý vzduchem chlazený dvoudobý motor se zvukem dávných mopedů, jen lépe zatlumeným. Malý Zip jsme měli vypůjčený společně s dvoustovkou Scarabeo a při přesedání jsem měl pocit, že Aprilia Scarabeo je regulérní dopravní prostředek a Zip jen hračka, kterou po přijetí domů vezmu do ruky a odnesu ze silnice.
Vyjeli jsme z motocentra v pražské Vrbově ulici, motůrek ZIPu spokojeně vrněl ve stále stejných otáčkách a tachometr ukazoval přesně 45. Přišlo mi to dost povedené, až skoro jako vtip, protože právě 45 je rychlost, kterou by měla vozítka pro nejnižší kategorii řidičských oprávnění dosahovat. Jenže my jsme jeli do hodně prudkého kopce, po rovince se pak ZIP rozpohyboval a tachometr ukázal mnohem příznivější číslo. Asi by se snad ani nemělo zveřejňovat, o kolik jede padesátka po rovině víc než jí ukládá zákon, určitě ale nejen mne ta skoro dvacka navrch potěšila.
Z uměle sraženého výkonu podobných vozidel totiž mívám husí kůži, nechápu, kdo to vymyslel, údajně pro bezpečnost. Na takovém vozítku jste stále předjížděni, což nepřispívá k pohodě a už vůbec ne k tolik proklamovanému bezpečí. Zip ale běžnou městskou dopravu vcelku stíhá, je obratný a krásně ovladatelný. Také mám v garáži podobný lehký skútr, a protože jsem zvyklý na něm překonávat stále se množící zpomalovací prahy poněkud jiným způsobem než s využitím brzd, vyzkoušel jsem i malé Piaggio a osvědčilo se. Trhnutím za řídítka při plném plynu se přední kolo krásně vznese a jak si pak pro plynulé přejetí retardéru poradit se zadním kolem, to už vám dá praxe.
Podobný citycross se dá dobře provozovat i proto, že je skútřík krátký a člověk vyšší postavy sedí natolik vzadu, že by se za něho spolujezdec nevešel. Odlehčení předního kola je pak snadné. Pro dva je toto vozítko použitelné spíš jen nouzově, ostatně ani výrobce se neobtěžoval řešit rozumné opěry nohou pro spolujezdce. Z malých plastových stupátek nohy spolujezdce sklouzávají, není snadné je tam na našich drncavých silnicích udržet. Zato pro sólo jezdce je Piaggio Zip na krátké vzdálenosti šikovný a při tradici celoročního používání skútrů v Itálii se dá předpokládat, že i přes subtilnost a jednoduchost bude mít Zip obstojnou životnost.
Startér jen o málo větší než štamprle roztáčí dvoudobý motor jako nic, a ten chytá na první otočení. Také funkci samočinné odstředivé spojky a variátoru není co vytknout. Velmi pozitivně bych hodnotil i objem prostoru pod sedlem, u malého skútru nečekaný. Co naopak nepochválím, je funkce ovládání zadní bubnové brzdy bowdenem. Je to ale proto, že jsme už zhýčkaní přesnou hydraulikou a dlouhý pružící bowden vytváří při ovládání brzdy nezvyklou prodlevu. V tomto případě, u lehkého vozidla provozovaného při nízkých rychlostech, lze ale přimhouřit oko. Na konečnou funkci brzdy totiž nemá popsaný efekt vliv. Zablokovat zadní kolo na suché silnici nebyl problém, při otáčení jsem se s tou hračkou krásně klouzal.
Pro toho, kdo nemá chuť zápolit s těžším velkým skútrem, může být velice příjemným zjištěním, že existuje něco tak malého, lehkého a dobře využitelného k dopravě na krátké vzdálenosti. Piaggio Zip je evidentně výsledkem minimalizace váhy a rozměrů skútru a jako produkt renomované firmy, zabývající se výrobou skútrů desítky let, to je hodně povedený mrňous.

 
Aprilia Scarabeo 200 NET

Poslední verze oblíbeného skútru Scarabeo 200 je jedním z ideálních kompromisů mezi malým skútrem do města a nízkokubaturním jednostopým vozidlem, na kterém jde pohodlně jet na výlet i se spolujezdcem.
Řada designově blízkých skútrů Scarabeo v kubaturách od 50 do 500 ccm si už za léta dobyla takové postavení na trhu, že v rámci koncernu Piaggio byla značka Scarabeo organizačně částečně oddělena od mateřské značky Aprilia. Také na podzimním veletrhu v Miláně byla prezentace Scarabeo náležitě honosná.
Skútry Scarabeo se na první pohled vyznačují velkými koly a umírněným designem v mírném retro stylu. Model 200 NET je už v základní verzi dodáván s opěrkou pro spolujezdce a s barevně i designově odpovídajícím kufrem. Ten rozšiřuje využitelnost skútru, který má jako obvykle i pod sedlem poměrně velký úložný prostor. Ne každá helma se do něho ale vejde, takže kufr je vhodný i pro její uložení.
Po nastartování překvapí tvrdý, i když hodně zatlumený zvuk výkonného čtyřdobého motoru, pochopitelně plně elektronicky řízeného, což umožňuje servírování dnes oblíbené speciality - možnosti přepínání mezi různě naprogramovanými výkonovými režimy. V tomto případě poskytl výrobce jezdci dvě možnosti – jízdní režimy SPORT a ECO, volitelné kolébkovým přepínačem na pravém řídítku. U takovéhoto skútru je to možná až trochu zbytečný přepych, protože i přesto, že se jedná o jeden z nejvýkonnějších skútrových motorů v této kubatuře, nedisponuje přebytkem výkonu, který by bylo nutno omezovat. Do jaké míry pak dokáže režim ECO pozitivně zasáhnout do již tak nízké spotřeby paliva, to se v krátkém testu vyhodnotit nedá. Navíc přepnutí z jednoho do druhého režimu se nijak výrazně neprojevilo. Posoudit by se to dalo snad až při dlouhodobém denním používání.
Dalším prvkem, který je tak trochu navíc, je tlačítko MODE, kterým pravým palcem volíme na displeji mezi denním počitadlem, celkově ujetými kilometry, ukazatelem venkovní teploty a voltmetrem palubní sítě. Voltmetr se zdá být při dnešní moderní technice nesmyslný, jenže
ono se i středními skútry se už docela dobře cestuje a zásuvku v podsedlovém prostoru tak lze využít třeba pro dobíjení různých elektronických zařízení, nebo i pro svícení ve stanu. Pak se může voltmetr hodit, aby byla nějaká kontrola baterie pro příští startování.
Palubní deska je celkově velmi účelně a vkusně vybavena třemi analogovými přístroji – tachometrem, teploměrem chladící kapaliny a palivoměrem. Doplňkové informace jsou zobrazovány na malém LCD displeji.
Na velkých kolech, vhodných spolu s vynikajícím odpružením na rozbité silnice, vypadá skútr subtilně, odlehčeně. Úsporné rozměry má i větrný štítek, který ale i tak jezdce poměrně dobře chrání.
V souladu s výkonem motoru jsou i vynikající brzdy se sdruženým ovládáním, takže jakkoli může mít někdo výhrady proti osobitému designu Scarabeo, funkčnost celku je bezvadná. Zejména pro denní používání, třeba na jízdy do zaměstnání, je Scarabeo 200 NET vynikající volbou pro toho, kdo se rád pohybuje po městě a blízkém okolí svižným tempem. Jediné, co mi na něm scházelo, byl boční stojánek, dodávaný podobně jako další příslušenství za příplatek.

Honza Čejchan, foto: Jan Čejchan ml.