ČZ 175 model 451, prototyp - 1963

- Vyšlo v čísle 22
Původně konkurenční podniky Jawa a ČZ byly v padesátých letech donuceny k výrobě „Jednotné řady“ motocyklů Jawa-ČZ, což nesvědčilo hlavně obsahům 125 a 175 ccm, především pro vysokou hmotnost.

Už jako nové byly tyto modely na vyspělých trzích téměř neprodejné, a tak v nesouladu s původní koncepcí výroby, ale se souhlasem Ministerstva automobilního průmyslu, bylo od exportéra PZO Motokov předáno do ČZM Strakonice v září 1956 zadání na vývoj nových motocyklů. Složka byla označena jako důvěrná. Základním modelem měla být dvoudobá stopětadvacítka, s motorem navazujícím na předchozí osvědčené motory ČZ. Rám měl být páteřový, svařený ze dvou výlisků z ocelového plechu, s přední teleskopickou a zadní kyvnou vidlicí. Váha motocyklu neměla překročit 90 kg.
Tím byla otevřena cesta k paralelnímu samostatnému vývoji cestovních motocyklů ČZ, který sice nevyústil ani v sériovou výrobu ani v původně předpokládané prototypy, ale až po delší době vznikly jiné prototypy zajímavých motocyklů. Představená ČZ 175 byla vyrobena pravděpodobně v šesti kusech hned na počátku šedesátých let. Vazba na tehdejší sériovou výrobu je minimální, shodný je jen tlumič výfuku a kompletní řídítka. Odpružení a některé další díly, i části motoru, jsou použity nebo odvozeny ze soutěžních motocyklů ČZ a z ČZ 150c. Motocykl má osmnáctipalcová kola, prototypy byly lakovány zlatou, stříbrnou a modrou metalízou, vyobrazený kus s výrobním číslem 06 je lakován černě.