ČZ 400 model 863, prototyp - 1991

- Vyšlo v čísle 22
V roce 1986 začal pracovat inženýr František Pudil, konstruktér motocyklů ve strakonické zbrojovce, na návrhu nových čtyřdobých motorů o obsahu 250 a 400 ccm. Motory byly hotovy v roce 1986 a podvozky měla dodat Jawa. Po prvních jízdních zkouškách čtyřstovky v podvozku Jawa, upraveném pouze designově do podoby cestovního endura a přezdívaného v Jawě „hrbáč“, se vedoucí projektu, inženýr Pudil, rozhodl pro stavbu vlastního šasi.

Navrhl dvojitý trubkový prostorový rám, uzavřený nad podvěšeným motorem. Přední vidlice byla použita ze sportovních strojů ČZ, zadní kyvná vidlice o délce 600 mm odpružena velmi nízko umístěnou centrální pružící jednotkou. Design motocyklu navrhl akademický malíř Václav Kasík.
Vše bylo vyrobeno v ČZ, zbrojovka měla takové výrobní možnosti, že na motocyklu bylo jen minimum dodaných dílů. Jednoválcový čtyřdobý motor byl vybaven elektrickým spouštěčem. Jeho vyvážení nebylo řešeno obvyklou vyvažovací hřídelí, nýbrž konstrukčně i výrobně náročnějším, ale velmi účinným způsobem - hmotou kmitající proti pístu. Čtyřventilová hlava, hliníkový válec se zalisovanou vložkou, rovnotlaký karburátor Bing, olejová náplň v motorové skříni.
Sportovně cestovní motocykl ČZ 400 byl jedním z nejzajímavějších a nejnadějnějších prototypů českých motocyklů z přelomu osmdesátých a devadesátých let.