Yamaha XT 1200Z Super Ténéré - 2010

- Vyšlo v čísle 23
Yamaha obsadila v roce 2010 kategorii, ve které dosud vládla jen její konkurence. Mezi největšími cestovními endury se objevil motocykl s dosud málo obvyklým řadovým dvouválcem. Jeho mírný charakter lze pozměnit konstrukcí klikové hřídele, proto jsou ojniční čepy přesazeny o 270°.

Jízdní komfort podporují elektronické systémy, které se starají jak o průběh brždění, tak o přenos síly. Funkci brzd hlídá nejen ABS, nýbrž i nový inteligentní systém elektronické asistence propojených brzd, elektronika zasahuje do hydraulického okruhu pro dávkování brzdného účinku pro přední a zadní kolo.
Také motor je řízen pokročilou elektronikou. řídící jednotka motoru nejen optimalizuje výkon při ekologickém spalování, ale pracuje s dalšími dvěma informačními kanály, odkud přijímá předvolby od jezdce. První se týká výběru jízdního režimu Sport nebo Touring, druhý se zabývá možností povolení akceleračního prokluzu zadního kola. Ten je možné nejen povolit nebo zakázat, ale existuje i střední předvolba, která mírný prokluz umožňuje.
Pro dálkové cestovatele je příjemné plně nastavitelné přední a zadní odpružení, výškově nastavitelné sedlo, bezúdržbový kardan a takový způsob upevnění paprsků výpletu v ráfcích, při kterém je nejen snadná jejich výměna, ale který především umožňuje montáž bezdušových pneumatik.