Ogar 175 – Jawa model 656.0 - 1977

- Vyšlo v čísle 23
Pražská továrna našeho před druhou světovou válkou třetího největšího výrobce motocyklů, značky Ogar, byla po válce, po znárodnění, předána komunistickou mocí značce Jawa. Na Jawu byla také převedena práva k užívání značky Ogar. Jawa pak krátce používala značku Ogar pro cestovní dvouválcové třistapadesátky a využila ji ještě v sedmdesátých a osmdesátých letech pro označení továrních motocyklů pro Šestidenní soutěž.

Důvodem bylo ustanovení v řádech FIM, podle kterého v soutěži o Cenu klubových družstev musí tříčlenné družstvo jet na motocyklech minimálně dvou různých značek. Označení Ogar se tak objevovalo na motocyklech Jawa v kubaturách 125, 175, 250, 350 a 500 ccm, v osmdesátých letech i s motory Rotax.
Představený motocykl byl vyroben pro 6D 1977, která se  jela v Povážské Bystrici. Kromě národního družstva o Světovou trofej a družstva o Stříbrnou vázu tam jelo také 10 klubových družstev, 3 tovární družstva Jawy a 2 tovární družstva motocyklových závodů z Povážské Bystrice (Tatran).
Jawa 175, typ 656.0 byla lehkým, dobře ovladatelným motocyklem, který se přitom výkonem blížil dvěstěpadesátkám se silnějšími podvozky. Celkem bylo motocyklů modelu 656.0 vyrobeno od roku 1976 do roku 1979 27 kusů. Verze Ogar se od Jawy  liší jen nálepkou na nádrži, víkem zapalování a víkem spojky, na kterých byly vyfrézovány nápisy Ogar. Motocykl byl vyroben ve VVZ Jawa v Praze ve Strašnicích, v bývalé továrně Ogar.