Ogar 250, model 1946

- Vyšlo v čísle 23
Mladou firmu, která si na domácím trhu vybudovala ve velmi krátké době skvělé postavení i díky úspěchům ve sportovních podnicích, krutě zasáhla druhá světová válka. Za německého protektorátu byly naše strojírenské závody přinuceny vyrábět díly pro zbraně, vozidla a letadla pro potřeby německé armády. Jakákoli jiná výroba byla velmi problematická.

Přesto byl za války v továrně Ogar (dříve Autfit) v Praze ve Strašnicích vyvíjen nový, již čtvrtý model dvoudobé dvěstěpadesátky. Vývoj se týkal především zcela nového motoru. Podvozek vycházel z osvědčeného předchozího modelu Ogar 4, dostal ale moderní teleskopickou vidlici a do budoucna se připravovalo i odpružení zadního kola kluzáky. Nový motor byl opět v bloku se čtyřstupňovou převodovkou, už ale s nožním řazením. Hodnoty vrtání a zdvihu 68/68mm zůstaly zachovány, píst moderního motoru s vratným vyplachováním byl poprvé s plochým dnem, bez deflektoru.
Nadějný poválečný model byl ale vyráběn jen v letech 1946 a 1947, kdy byla znárodněná firma jako výrobce vlastních motocyklů zrušena a továrna i práva k používání značky Ogar byly předány firmě Jawa. Třetí největší československý výrobce motocyklů byl zařazen mezi podniky, zrušené komunistickou mocí a v krátké poválečné historii značky vyrobeno jen 2500 kusů motocyklů Ogar 250.