ČZ 76 - 1932

- Vyšlo v čísle 20
Strakonická zbrojovka byla založena v roce 1919, o deset let později byla rozšířena o továrnu na jízdní kola v Kralupech nad Vltavou a o výrobu řetězů. Po pokusech s motorizovaným jízdním kolem s motorem v náboji předního kola podle konstrukce Austro Motorette byla v roce 1932 spuštěna výroba motokola s motorem 76 ccm podle konstrukce pomocného motoru NSU.

Motor ale měl proti předloze některé odlišnosti, především změněný úhel válce proti bloku, a byl umístěn nikoli nad předním kolem, ale v rámu a poháněl řetězem zadní kolo. Byla to slibná koncepce, cena motokola byla nižší než u konkurence, a tak byla první stokusová série rychle vyprodána. Ještě v roce 1932 a počátkem roku 1933 bylo proto vyrobeno dalších téměř 400 motokol a zároveň nabíhala výroba odvozeného modelu s odlišným motorem vlastní konstrukce o obsahu 98 ccm.
Motor motokola ČZ 76 má jen jeden stabilní převod a je vybaven spojkou pro rozjezdy a pro možnost
jízdy bez motoru s pohonem od šlapek. Zapalování s vnějším oběžným setrvačníkovým permanentním magnetem konstrukce Bosch, karburátor Graëtzin. Motokolo dostalo lidové označení „kaktus“, podle vějířového žebrování válce s nesnímatelnou hlavou.
Rám z trubek kruhového a profilovaného průřezu je od hlavy řízení ke šlapkám zdvojený, přední vidlice s krátkým spodním vahadlem, odpružená dvěma protichůdnými pružinami u krku řízení. Na obou kolech bubnové brzdy a v zadním náboji na převodu od šlapek volnoběžka, nebo vzadu Torpedo Sachs.